Kenneth Svendsen (FrP): Ifølge Aftenposten.no 20.03.2011 har statsråden fremhevet Nordland som et positivt eksempel på et fylke som bruker mye penger på vei. To dager senere kom det i samme avis frem at Nordland ifølge en kartlegging fra OFV har den høyeste ulykkesfrekvensen av alle fylker på riksveier som ikke er europavei, og at Nordland har den nest høyeste ulykkesfrekvensen på europaveiene.
Hvilke strakstiltak, og hvilke langsiktige tiltak vil statsråden sette i gang for å få ned ulykkesfrekvensen på veiene i Nordland?
Begrunnelse
Det kan av og til være vanskelig å ta regjeringens trafikksikkerhetsarbeid på alvor. I Prop. 63 S (2010–2011) kom det frem at regjeringen vil at den nye Hopenbrua på rv 80 skal ha firefeltsvei i tråd med den forventede trafikkutviklingen, mens veien på begge sider av fjorden planlegges som tofeltsvei. Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge har sakket akterut etter at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet overtok regjeringsmakten. Sverige hadde hatt over 400 trafikkdødsfall i 2010 dersom de hadde like mange trafikkdødsfall per innbygger som Norge, men de faktisk tallene viser at Sverige kun hadde 270 trafikkdødsfall. Norges naboland Sverige er et av verdens mest trafikksikre land. Mens det i Norge dør 4,3 personer per 100 000 innbyggere hvert år, er tallet for Sverige 2,9 trafikkdrepte per 100 000. Det er altså 30 pst. tryggere å kjøre bil i Sverige enn her i landet. Hvis Norge hadde hatt like få drepte per 100 000, hadde det bare omkommet 142 personer i trafikken i 2010 – dvs. 68 sparte liv.
Mens antall trafikkdødsfall i Norge har blitt redusert med 9,9 pst. fra 2007 til 2010, har Sverige redusert antall trafikkdødsfall med 42,7 pst. og Danmark med 33 pst.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4068447.ece
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2010-2011/inns-201011-248/2/
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4066773.ece