Laila Dåvøy (KrF): I en rekke kommuner settes nå brukerstyrt personlig assistanse, BPA, på anbud, etter lov om offentlige anskaffelser (LOA). Kommunenes håndtering av dette er særlig bekymringsfull fordi enkeltpersoners assistansebehov har vært gjenstand for utlysning og gjennomføring av anbudskonkurranse, og fordi beskrivelser av og rapportering rundt enkeltpersoners assistansebeohv gjøres til en del av anskaffelsen.
Hvordan vil statsråden sikre at implementering og praksis på dette området ikke går ut over enkeltpersoners integritet?
Begrunnelse
De siste årene har vi sett en endring i hvordan kommunene innretter seg med hensyn til organisering av brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Flere private aktører på området har bidratt til at kommunene må gjøre aktive valg om kun å organisere BPA i egen regi, eller å følge regelverket i lov om offentlige anskaffelser (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) med tilhørende prosedyrer for anskaffelse fra andre aktører.
Kompliserte prosedyrer for utlysing og gjennomføring av anbud eller tjenestekonsesjon kan medføre at kommuner vegrer seg mot å gi brukerne økt valgfrihet gjennom konkurranse. For at BPA skal fungere etter intensjonen, er det særlig viktig at den som skal være arbeidsleder for ordningen får et tilbud om arbeidsgiverløsning som møter vedkommendes behov, og kan tilby opplæring og veiledning etter ønske.
Kommunenes håndtering av LOA i forbindelse med anskaffelse av BPA er særlig bekymringsfull fordi det på anskaffelsesportalen Doffin har forekommet at enkeltpersoners assistansebehov har vært gjenstand for utlysning og gjennomføring av anbudskonkurranse. Det må vel kunne karakteriseres som eksempel på overoppfyllelse av regelverket, og ikke hva man hadde tenkt seg da Lov om offentlige anskaffelser ble innført. Det er etter representantens syn ikke i tråd med forståelsen av hva BPA er og skal være, når utlysningen med tilhørende kontraktvilkår begir seg inn på beskrivelse av assistansebehov, i stedet for å konsentrere seg om konkret kravspesifikasjon av arbeidsgiverløsning og opplæring av arbeidsledere.
For de enkeltpersonene som ser sitt privatliv og assistansebehov utlyst for konkurranse på denne måten, blir det en unødvendig belastning.