Laila Dåvøy (KrF): I vestregionen er det utlyst tjenestekonsesjon for brukerstyrt personlig assistanse, BPA. Dette konsesjonsgrunnlaget har mangler som bla undergraver selve målsettingen med BPA, nemlig at ordningen skal bidra til at personer med omfattende funksjonsnedsettelser får et aktivt og mest mulig uavhengig liv.
Kan statsråden redegjøre for hvordan departementet påser at brukernes rettigheter etter gjeldende rettsregler og lovgivers intensjon blir ivaretatt ved offentlige anskaffelser av denne art?
Begrunnelse
De siste månedene har det vært flere eksempler på hvordan kommunene håndterer lov om offentlige anskaffelser gjennom å lyse ut anbud eller tjenestekonsesjon for brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Sist ut var Vestregionens utlysing av tjenestekonsesjon for BPA i 14 kommuner vest for Oslo den 07.02.11.
Både andelslaget ULOBA og RO (ressurssenter for omstilling i kommunene) har uttrykt bekymring for at Vestregionens konsesjonsgrunnlag innehar vesentlige mangler, herunder:
1.Målet med lovfesting av BPA var å bidra til at personer med omfattende funksjonsnedsettelser får et aktivt og mest mulig uavhengig liv (jf Ot.prp. nr. 8 (1999 – 2000)). I nevnte konsesjonsgrunnlag innskrenkes muligheten til selvbestemmelse og uavhengig liv gjennom å legge begrensninger for både hva assistentene kan gjøre, og når assistansen kan brukes.
2.Det har fra og med Ot. prp. nr 8 (1999-2000) og rundskriv I-20-2000 vært eksplisitt uttrykt at organiseringen av BPA kan overlates ”et andelslag opprettet av brukerne”. Vestregionen har i sitt konsesjonsgrunnlag lagt inn betingelser som forhindrer at samvirker kan tildeles konsesjon.
3.Kjernen i en BPA-ordning er at den som har assistansebehovet selv (evt. gjennom en dedikert nærstående) overtar ansvar for organisering og drift, gjennom å fungere som arbeidsleder for assistentene. Rundskriv I-20/2000 angir rammene for arbeidslederansvaret: ”Innen de timerammer som kommunens vedtak om praktisk bistand angir, kan brukeren i prinsippet styre hvem han/hun vil ha som hjelper(e), hva assistenten(e) skal gjøre, hvor og til hvilke tider hjelpen skal gis.” Dette forutsetter at arbeidslederen får både formelt og praktisk delegert ansvar, og nødvendig opplæring og veiledning for å håndtere et slikt ansvar. Disse grunnleggende aspektene er fraværende i Vestregionens konsesjonsgrunnlag, noe som blant annet gjenspeiles i utlyst timepris, som har utelatt kostnader til opplæring og veiledning.
En slik utvanning av BPA-ordningen gir grunnlag for å stille spørsmål om lovgivers intensjon er tilstrekkelig ivaretatt.