Arne Sortevik (FrP): Prosjektet "Spontan samkjøring" vil tilby trafikanter en mer effektiv måte å reise på enten turen går med personbil, buss/bane eller taxi. Trafikantene skal kobles sammen på sparket ved bruk av smarttelefoner. Prosjektet pågår i Bergen igangsatt av SVV og i samarbeid med andre eksperter og med 9 bedrifter nær Bergen Lufthavn som testarena. Forrige samferdselsminister lovet midler til prosjektet.
Vil nåværende statsråd følge opp løftene om støtte, og spesielt se på bruk av belønningsmidler i 2011, for å sikre videre fremdrift?
Begrunnelse
Jeg viser til prosjektets egen side; http://www.hentmeg.no/
"Spontan samkjøring er et prosjekt igangsatt av Statens vegvesen i samarbeid med andre eksperter og med 9 bedrifter nær Bergen flyhavn som testarena. Ordningen er ment å bli en av flere tiltak for å redusere trafikkveksten i Bergensområdet i framtiden. når løsningen er ferdig utviklet innen 2014 vil du med en smarttelefon kunne søke etter noen å samkjøre med enten det gjelder personbil, buss/bane eller taxi.
Prosjektet er nå startet opp med en testgruppe fra bedrifter i Kokstad/Sandsli-området. Første testingen har startet opp mellom passasjer og sjåfør i en personbil. Senere inkluderer testingen buss, hvor trafikantene for sanntidsinformasjon om når bussen kommer. Til slutt vil det finne sted uttesting mellom passasjerer og taxi, hvor flere kjører sammen med tilhørende reduserte kostnader på den enkelte.
Som del av uttestingen vil det også inngå forskjellige former for belønninger. Før ordningen tilbys innbyggerne i hele Bergensområdet, vil alle trafikanter over 18 år kunne tilbys alle tre samkjøringsmåter på sparket og så velge den som passer best."
Forrige samferdselsminister Liv Signe Navarsete sa bl.a. dette i sin hilsen til prosjektet:
"Forprosjektrapporten om "Spontan samkjøring" kombinerer nye ideer og ny teknologi i et forsøk. Det er en flott og fremtidsrettet kombinasjon jeg har stor tro på. Det blir spennende å se hva som kommer ut av en eventuell prøveordning i en av storbyene våre. Jeg mener dette etter hvert bør kunne bli et tilbud som også distriktene kan nyte godt av. Lykkes man med dette vil det bli lagt merke til også utenfor landets grenser, i tillegg til å være et viktig bidrag i arbeidet for å få ned klimagassutslipp og forbedre fremkommelighet i trafikken."
Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim sier bl.a. følgende:
"Hvis man lykkes med dette i Bergen kan det spres videre til flere byer. Ideen passer også godt inn i MVD prosjekt "Fremtidens byer" der 13 av landets største byer deltar i en dugnad for å bli mer miljø og klimavennlig."
Det trengs nå politisk oppfølgning av prosjektet på alle tre politiske nivåer men særlig fra staten ved Samferdselsdepartementet for å sikre videre fremdrift. Det er nødvendig med egne prosjektmidler. Jeg har oppfattet at behov for å dekke god fremdrift i 2011 er ca. 1,5 mill. kr.
Bruk av belønningsmidler peker seg ut som en god mulighet til et prosjekt som har stor internasjonal interesse fordi bedre kapasitetsutnyttelse kan kompensere for trafikkvekst. Som et eksempel kan nevnes at dersom dagens utnyttelse av personbilen økes fra 1.15 personer til 1,40 personer tilsvarere dette nesten antall på alle som i dag reiser kollektivt i Bergensområdet.
Jeg håper derfor statsråden vil forsikre seg om at arbeidet med dette banebrytende prosjektet videreføres.