Vigdis Giltun (FrP): Jeg viser til Helgelands Blad 23. februar 2011 side 15 om en mann som mister deler av sin pappapermisjon – et tap som tilsvarer kr. 55 000 på grunn av feilinformasjon fra Nav.
Mener statsråden det er riktig at brukere som henvender seg til Nav for å få klarhet i saker skal lide store tap når Nav gir uriktige opplysninger som fører til at søkeren begår en formell feil?
Begrunnelse
Lover og regler kan virke kompliserte, men Nav skal være et sted man trygt skal kunne henvende seg for å få opplysninger og råd. I denne saken har søkeren henvendt seg til NAV for å få klarhet i hvordan han skulle forholde seg når han skulle ta ut pappapermisjon. Nav har gitt feil informasjon, noe de også har innrømmet, men allikevel får ikke søkeren den permisjonen han hadde rett på. Her er det ikke tvil om hvilke rettigheter vedkommende hadde, men det formelle ble ikke gjort riktig på grunn av de opplysningene han fikk fra Nav. Det kan virke underlig at det ikke er mulig å rette opp en åpenbar feil uten å sende saken til trygderetten, og jeg håper derfor at statsråden kan se på om dette er en praksis som er ønskelig.