Arne Sortevik (FrP): Det arbeides med planer om ny kraftlinje mellom Mongstad i Lindås kommune og Kollsnes i Øygarden kommune i Hordaland. I samme korridor arbeides det med veisamband mellom Øygarden og Nordhordland (Tverrsambandet). Formålet er å knytte Nordhordland, Askøy og Øygarden nærmere sammen som et integrert arbeidsmarked. Ny kraftlinje og nytt veisamband kan kombineres. En slik løsning kan gi både økonomiske og miljømessige fordeler.
Vil statsråden sørge for at denne muligheten blir utredet og vurdert nærmere?
Begrunnelse
Det er sterke reaksjoner i Nordhordlandsregionen på at NVE har valgt luftspenn også for den planlagte kraftledningen mellom Mongstad og Kollsnes. Luftspenn innebærer høye stålmaster på holmer og skjær; de høyeste mastene vil etter planene blir på 60 m. Ekstrakostnader ved hhv jord- og sjøkabel kan reduseres betydelig dersom en slik løsning kombineres med bygging av nytt veisamband som omfatter både ny vei og ny(e) undersjøisk(e) tunneler. Ny høyspentlinje begrunnes med behovet for økt forsyningssikkerhet i Bergensområdet. Regjeringens egen utredning om forsyningssikkerheten knyttet til ny utredning om master i Hardanger viser at det ikke er betydelig fare for dårlig sikkerhet de første 10-årene. Der burde derfor være fullt mulig å gjennomføre nødvendige utredninger og vurderinger av en samordning av to infrastruktur-prosjekter som kan ha åpenbar gjensidig nytte av hverandre om de bygges samtidig og der slik samnytte også vil kunne gi åpenbare store samfunnsøkonomiske løsninger i tillegg.
Prosjektet Tverrsambandet er beskrevet på følgende link: http://www.tverrsambandet.no/
Prosjektet beskrives slik:
"Tverrsambandet er et planlagt veiprosjekt i Nordhordland, nord for Bergen, som etter planen skal stå ferdig i 2012.
Veien vil gå fra industristedene Kollsnes i Øygarden kommune til Mongstad i Lindås og Austrheim kommuner i Hordaland. Prosjektet vil medføre at Bergen får en del mindre trafikk. De berørte kommunene er Øygarden, Askøy, Meland, Radøy, Austrheim og Lindås. Tverrsambandet omfatter en undersjøisk tunnel mellom Øygarden og Mjølkeviksvarden industriområde ved Herdla på Askøy. Videre fortsetter veien i en undersjøisk tunnel mot Meland. Deretter kommer det en kort bro til Radøy, og videre mot en liten bro til mot Mongstad. Til sammen er hele prosjektet 45 km langt, mot dagens vei via Bergen på 110 km. Veien vil blant annet føre til at kommunene i Nordhordland føres tettere sammen."
Trafikk innenfor regionen Øygarden, Askøy og Nordhordland er i dag tvunget til å kjøre via Bergen. Denne trafikken bidrar til de trafikale utfordringene i Bergen kommune. Nesten 20 % av trafikken på Nordhordlandsbruen skal gjennom Bergen mot øykommunene i vest. Det er nesten 3000 biler daglig. Tverrsambandet vil gi Bergensregionen en ytre ringvei mot vest som fjerner gjennomgangstrafikk i Bergen, styrker arbeidsmarked i regionen Øygarden, Askøy og Nordhordland (Meland, Radøy og Lindås) og som gjennom bygging i felles prosjekt med ny kraftledning også kan spare kystlandskapet for miljømessig belastning fra 60 m høye kraftmaster. Jeg håper derfor statsråden vil sørge for at det blir tatt et tverretatlig initiativ for utrede og vurdere en slik felles løsning.