Bent Høie (H): Jeg ber Helse- og omsorgsministeren redegjør for hvordan fristbestemmelsen skal forstås av helseforetakene etter at første kontakt med spesialisthelsetjenesten er innfridd, og hvilke rettigheter har denne pasientgruppen når første kontakt med spesialisthelsetjenesten er opprettet?
Begrunnelse
I Helsedirektoratets veileder IS 12-2004 står det følgende om når fristen for når spesialisthelsetjenesten senest skal yte helsehjelp:(S. 12)
"Fristen skal settes til et konkret tidspunkt, som sikrer at behandlingen både kan påbegynnes og fullføres som et medisinsk forsvarlig forløp. Det er ikke tilstrekkelig at behandlingen bare er medisinsk forsvarlig når den påbegynnes."
Det kan være tegn på at Helsetjenesten har begynt å legge mindre vekt på dette og tolke loven slik at når helsehjelpen har startet er fristen innfridd. I veilederne fra Helsedirektoratet (2008) der det står i punkt 6:
"Dersom det gis rett til prioritert helsehjelp, avgjør hva som er medisinsk forsvarlig frist for når helsehjelp senest skal starte."
Jeg legger til grunn at Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet ikke har endret innholdet i hva som menes med rett til individuelt medisinsk fastsatt tidsfrist for behandling.
Det er kommet positive signaler fra de regionale helseforetakene om en betydelig reduksjon av antallet fristbrudd for rettighetspasientene.
Dette krever imidlertid en spesiell oppmerksomhet på at fristen fastsettes på et tidspunkt som innebærer at det kan startes et behandlingsforløp som er forsvarlig på ethvert tidspunkt og at ikke ventetiden flyttes til etter første kontakt med spesialisthelsetjenesten på en slik måte at tilbudet ikke blir forsvarlig og pasienten samtidig har mistet rettighetene som følger med fristbrudd.