Borghild Tenden (V): Hvorfor legger Statens vegvesen frem alternativer de uansett ikke vil godkjenne, er det forsvarlig bruk av samfunnets og folks ressurser å utrede og legge ned mye arbeid i alternativer som i utgangspunktet er uaktuelle, og vil statsråden gripe inn og sørge for at en fremtidig ny E18, Norges mest trafikkerte vei, legges i tunnel forbi Asker og Sandvika?
Begrunnelse
Ved arbeidet med ny trasé for E16 fra Bjørum til Skaret la Statens vegvesen frem flere ulike alternativer. Mange la ned et betydelig arbeid med å finne frem til den traseen som ville være mest gunstig ut fra et helhetssyn. Det var arbeidsgrupper sammensatt av berørte parter og det var et betydelig arbeid som ble nedlagt i organisasjoner, partiapparat og folkevalgte organer.
Trafikksikkerhetsmiljøene, viltforvaltningen, landbruksorganisasjon, naturvernbevegelsen, transportnæringen, lokalmiljøet og et enstemmig kommunestyret var enige om hvilket alternativ som var best.
Allikevel fremmer Statens vegvesen innsigelse mot det valget som er gjort fordi det valgte alternativ er noe dyrere å anlegge enn det alternativet Statens vegvesen selv ønsker.
Prisen ved at f.eks.
Avtjerna vil bli betydelig redusert som aktuelt utbyggingsområde i fremtiden pga. støy etc. blir overhode ikke vektlagt i regnskapet.
Miljøverndepartementet fastholdt vegvesenets valg.
Nå er bekymringen stor for at det samme skal skje med E18 gjennom Asker og Bærum. Samtlige politikere i Vestregionen er enige om at en fremtidig ny E18 må, av miljøhensyn, legges i tunnel. Dette er spesielt viktig forbi Asker sentrum og Sandvika. Dette bør være godt kjent for samferdselsministeren.