Hans Olav Syversen (KrF): Det er nå stor usikkerhet knyttet til gavefradragsordningen. I begrunnelsen nedenfor fremkommer en rekke eksempler på dette og som jeg håper finansministeren kan klargjøre for organisasjons-Norge. I tillegg er det viktig at definisjonen "nasjonalt omfang" ikke blir strammere enn det som er helt nødvendig.
På hvilken måte vil statsråden sikre at ordningen blir så enkel, ubyråkratisk og organisasjonsvennlig som mulig, jf. også statsråden positive innstilling uttrykt i spontanspørretimen onsdag 9. februar i år?
Begrunnelse
Nedenfor følger spørsmål som svært mange organisasjoner nå lurer på og som det hersker betydelig forvirring rundt. Jeg legger også til grunn at skattedirektoratets har forlatt sin opprinnelige posisjon om at gaver gitt i 2011 før ny godkjenning er gitt, ikke skulle gi rett til skattefradrag. Håvard Fidjeland, Økonomileder, Norsk Luthersk Misjonssamband:
1: Kommer det brev til oss om at vi må registrere oss på ny, eller er dette noe vi må gjøre uoppfordret? Dersom alle må søke på ny er det rart dersom noen organisasjoner får brev, mens andre ikke får.
2: Eller er det slik at de organisasjonene som etter skattemyndighetene sin vurdering "uten tvil" er landsomfattende - ikke får brev om ny søknadsprosess - og da heller ikke trenger å registrere seg på nytt. I tilfelle ville det vært fint med en skriftlig melding om det i lys av forvirringen som har oppstått angående saken.
Arvid Ludvigsen, Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn:
1. Hvorfor kan ikke de offentlige etater tildele alminnelig informasjon seg imellom, når vi har avgitt til en, jfr. våre årlige søknader til fylkesmannen i Vestfold om offentlig tilskudd.
2. I forbindelse med mva. -kompensasjon er det blitt krav om at sentralledd og alle lokalledd skal være registrert i enhets og frivillighetsregisteret for å kunne nyte godt av ordningen med mva. -kompensasjon.
Vi fikk registrert de fleste av våre menigheter i 2010, og det var en del arbeid med det. Bl.a. vedtekter må sendes inn.
Når det nå er behov for å se inn i vedtektene trudde jeg det skulle være enkelt for en statlig etat å få innsyn i Brønnøysundregisteret.
a) er det virkelig ikke slik?
b) er det virkelig slik at en statlig etat må betale for å innhente informasjon fra Brønnøysund? De skulle da kunne ha fri adgang digitalt?
c) Skal informasjonen i Brønnøysundregistrene ha noen hensikt overfor det offentlige?
3. Hvordan kan staten ta i bruk de rasjonaliseringer som er tilgjengelig? Nå virker det som at vi som driftere av frivillige organisasjoner blir unødig plaget – i stedet for at systemer som er bygd opp kan brukes.
4. Hvorfor gir ikke Skattedirektoratet oss presis informasjon om hva de skal ha dokumentert i stedet for å se hva de får og så be om mer?
5. Skatteloven § 6-50 lister opp hvem som kan få skattefrie gaver. For vår del er pkt c interessant:
c. religiøs eller annen livssynsrettet virksomhet,
Det sies ikke noe om misjon. Hvordan kan da en saksbehandler få instruks for sitt arbeid som går ut over de krav § 6-50 selv gir.