Bård Hoksrud (FrP): GTL er et miljøvennlig syntetisk drivstoff basert på ren naturgass som kan brukes i dieselmotorer. Drivstoffet har imidlertid blitt svært dyrt etter at myndigheten begynte å kreve mineraloljeavgift på GTL. GTL kan ifølge en rapport fra miljøstiftelsen Zero gi utslippsreduksjon på 5-45 pst. på NOx, 25-40 pst. reduksjon for partikkelforurensning, 40-60 pst. reduksjon for hydrokarboner og 40-80 pst. reduksjon i karbonmonoksid.
Hvorfor vil ikke regjeringen at gass-nasjonen Norge skal være et foregangsland på GTL?
Begrunnelse
Norge og den rødgrønne regjeringen forsøker til stadighet å fremstille seg et foregangsland når det gjelder miljø og klimapolitikk. Dessverre viser det seg at dette kun er retorikk som ikke gjenspeiler seg i handling. Et eksempel er blant annet det miljøvennlige drivstoffet GTL som er langt mer miljøvennlig og som vil gi store reduksjoner i utslipp. Det andre paradokset er også at det nå også kreves inn mineraloljeavgift til tross for at GTL ikke er laget av mineralolje, men av naturgass/Biogass.