Arild Grande (A): Aschehoug forlag har gjennom tre år, i samarbeid med en lærer og gründer, utviklet lesetreningsprogrammet "Pageturner". SINTEF har evaluert dette dataprogrammet, og testet det på elever i videregående skole, studenter og voksne i arbeidslivet. I løpet av tre uker økte lesehastigheten med 130 prosent i gjennomsnitt, uten at det gikk ut over leseforståelsen. Gruppen med lavest hastighet i utgangspunktet, hadde den aller beste utviklingen.
Mener statsråden at det skal være opp til den enkelte skole å ta dette verktøyet i bruk, eller ser hun muligheter for en bred og forsert bruk ved hjelp av politiske virkemidler?
Begrunnelse
Leseferdigheter er grunnleggende for all annen kunnskapstilegning, og bedring av disse står helt sentralt i norsk skolepolitikk. Selv om det er utviklet mange dataprogrammer til hjelp i undervisningen, så er testresultatene av "Pageturner" så oppsiktsvekkende positive at det kan settes spørsmålstegn ved hvorvidt det vil være riktig å la elever vente på denne muligheten ut fra vurderinger gjort på den enkelte skole. En koordinert innføring av programmet i norsk skole kan også bidra til å løfte "Pageturner" som internasjonalt merkevare med utgangspunkt i Norge.