Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:823 (2010-2011) Innlevert: 03.02.2011 Sendt: 03.02.2011 Besvart: 10.02.2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til svar på spm. nr. 620 om bilistenes innebetaling og bruken av innbetalte penger gjennom 25 år i Bomringen i Bergen.Kan statsråden gi en samlet fremstilling av investeringstiltakene som er gjennomført med bidrag bilistenes innetaling til Bomringen i de 25 årene fordelt på samme tiltaksgrupper som i svaret på spm. nr. 620, og slik at samlet beløp og finansieringsbidrag fra ulike bidragsytere (bompenger, SVV, Fylkeskommune og kommune) til de ulike investeringstiltakene fremkommer?
Magnhild Meltveit Kleppa: Som blant annet omtalt i mitt svar på spørsmål nr. 971 (2009-2010), stiller ikke Samferdsels- departementet krav om at rapporteringen knyttet til bompengepakker skal være på det detaljeringsnivået som etterspørres av representanten Sortevik. I mitt brev av 19. mars 2010 er det imidlertid gjort rede for bruken av midler i perioden 2002-2009. Her ble det blant annet opplyst følgende: ”I det etterfølgende er det gitt tabellariske oversikter over fordelingen av statlige midler og bompenger innenfor Oslopakke 1,2 og 3, Nord-Jærenpakken, dagens bompengeordning for Bergen og Trondheimspakken. Som omtalt i mitt svar på spørsmål nr. 337, blir det bedt om svært detaljerte opplysninger innenfor et langt tidsrom. Samferdsels- departementet har ikke stilt krav til Statens vegvesen om å utarbeide slike oversikter over bruken av midlene innenfor de ulike bompengepakkene. Det er derfor knyttet noe usikkerhet til de rekonstruerte opplysningene. Samtlige beløp er omregnet til 2009-prisnivå.………..BergensprogrammetMill. 2009-kr 2002-2009 Statlige midlerBom-pengerStore prosjekter6601 320Mindre utbedringer10100Gang- og sykkelveger130200Trafikksikkerhetstiltak190350Miljø- og servicetiltak9040Kollektivtrafikktiltak2802 090Planlegging140100Sum investeringer1 5004 200I tillegg kommer, som omtalt i svar på spørsmål nr. 257, om lag 100 mill. kr i lokale tilskudd som ikke er spesifisert. Bompenger til bomstasjoner/ innkrevingsutstyr inngår i bompengeselskapets driftskostnader. I arbeidet med det planlagte framlegget for Stortinget om videreføring av bompengeordningen i Bergen, har Statens vegvesen foretatt en ny gjenomgang av investeringene i Bergensprogrammet så langt. Dette har ført til mindre avvik i forhold til oppgitte beløp i svaret på spørsmål nr. 257.”Fordelingen i perioden 1986-2001 ble omtalt i mitt svar på spørsmål nr. 971 (2009-2010). Her ble det opplyst følgende:”I mitt svar på spørsmål nr. 257 er det opplyst at det i perioden 1986-2001 ble investert om lag 5,4 mrd. kr i statlige midler og bompenger i prosjekter og tiltak som inngikk i den første bompengeordningen for Bergen. Jeg gjør oppmerksom på at korrekt tall skal være 5,3 mrd. kr. Dette fordelte seg med om lag 3,7 mrd. kr i statlige midler og om lag 1,6 mrd. kr i bompenger. Hovedformålet med denne ordningen var å utvikle et tjenlig hovedvegnett i Bergen, noe som innebærer at bompengene i all hovedsak ble benyttet til veginvesteringer. Den første bompengeordningen for Bergen skulle opprinnelig gjelde fram til utgangen av 2000, men avtalen ble forlenget i påvente av vedtak av dagens bompengeordning. I den forbindelse ble det forutsatt at midlene i 2001 også kunne benyttes til tiltak innenfor programområdene, jf. blant annet St.prp. nr. 45 (1998-99). Statens vegvesen anslår at det ble benyttet om lag 50 mill. kr i bompenger til tiltak for miljø og kollektivtrafikk i 2001.”Som opplyst i mitt svar på spørsmål nr. 620, foreligger det ennå ikke endelig regnskap for 2010.