Robert Eriksson (FrP): Ventetiden hos NAV er, og har vært, lang. For mange brukere dreier det seg om svært mange måneder eller til og med år. En henvendelse fra en person i Larvik som har søkt om menerstatning fikk den 23.02.10 brev fra NAV om at saken ville bli behandlet senest innen et år. Den 18. januar 2011 fikk han et nytt brev med beskjed om at saksbehandlingstiden ville bli ytterligere opp mot et halvt år.
Mener statsråden det er akseptabelt å utsette brukerne for så lang ventetid og den belastning dette medfører?
Begrunnelse
Gjennom lang tid, omtrent siden NAV-reformen ble innført, har vi mottatt henvendelser fra brukere av NAV som beklager seg over lange behandlingstider. Det virker som om saksbehandlingstiden ved flere NAV-kontor bare øker. I det ovenfor nevnte tilfellet har brukeren ventet i nesten ett år på å få sin søknad om menerstatning behandlet og regner med at han snart får et vedtak. I stedet for et vedtak mottar han et nytt brev fra NAV som sier at han antagelig må vente i nye 6 måneder. Det er ikke urimelig om følelsen av at man kanskje ikke heller om 6 måneder vil motta et svar melder seg. Det er svært uheldig at denne usikkerheten øker og tryggheten for at NAV er i stand til å løse sine oppgaver forsvinner. Det er forståelig at NAV kan ha mange saker å behandle og at pågangen kanskje er stor men det er grense for hva som kan aksepteres av ventetid og uthaling av en sak. Brukerne av NAV trenger de ytelser og tjenester det søkes om og kan som regel ikke vente i årevis uten at det får negative konsekvenser for den enkelte. En ventetid på 1,5 år for å få en erstatningssak behandlet er langt over grensen for hva som er rimelig.