Trine Skei Grande (V): Var det regjeringens intensjon at den nye tolloven som trådte i kraft i 2009 skulle føre til mindre innsyn og offentlighet om hvilke virksomheter som importerer fra land som norske myndigheter fraråder norske selskaper å handle med?
Begrunnelse
Under Bondevik I regjeringen oppfordret menneskerettsministeren norske bedrifter og organisasjoner om ikke å investere i eller handle med Burma. Utenriksdepartementet fraråder i dag norske bedrifter å handle med Burma og Vest-Sahara.
Undertegnede er gjort kjent med at Toll- og avgiftsdirektoratet har avslått innsynsbegjæring fra Ny Tid om hvilke virksomheter som handler med Burma. Norwatch fikk i september 2007 oppgitt denne informasjonen.
I avslaget kommer det fram at toll- og avgiftsdirektoratet praktiserer offentlighetsloven slik at både navn på virksomheter som har importert fra Burma (Myanmar) og hvor store beløp den enkelte virksomhet har importert for anses som "økonomiske eller bedriftsmessige forhold" som er underlagt lovbestemt taushetsplikt etter tolloven § 12-1, jf offentleglova § 13 (1).
Ny Tid påklaget avslaget og argumenterte med at de samme opplysningene var offentlige i 2007. Finansdepartementet opprettholdt avslaget. I begrunnelsen på avslaget skriver departementet 11. januar i år at "(d)e ytre rammene for taushetsplikten etter tolloven ble endret ved innføring av ny lov, og taushetsplikten er nå noe mer vidtrekkende".
I nåværende tollov § 12 (1) kan informasjon unntas offentlighet om "noens formues- eller inntektsforhold eller andre økonomiske, bedriftsmessige eller personlige forhold." Den gamle tolloven § 8 (1) hjemlet unntak fra offentlighet om "noens drifts- eller forretningshemmeligheter, eller andre økonomiske eller personlige forhold."