Robert Eriksson (FrP): Vi har mottatt henvendelser som tyder på at Navs behandling av like saker er ulik fra et Nav-kontor til et annet. En person ønsket å utdanne seg til sjåførlærer/sensor ved en skole i Danmark fordi han ikke hadde tilstrekkelig utdannelse til å komme inn ved en skole i Norge. Mannen kom inn ved skolen og fikk opplyst at 3 andre norske elever ved skolen fikk sin skolegang dekket av et Nav-kontor i Syd-Norge. NAV i Egersund nekter å dekke denne brukerens skolegang.
Kan dette være riktig praktisering av regelverket?
Begrunnelse
Denne brukeren var av Nav blitt anbefalt å skifte jobb fordi helsa hans var dårlig og lite egnet for å fortsette i det yrket han hadde, et fysisk krevende yrke. Han hadde fått vite at det var behov for folk som sjåførlærer/sensor ved en norsk trafikkskole hvor han hadde kontakter og at de ville la ham gjennomføre praksistiden der og senere jobb. Han søkte på skole i Norge, men kom ikke inn på grunn av for lite allmennutdannelse fra tidligere. I Danmark kunne han komme inn med den bakgrunnen han hadde. Han reiste til Danmark og besøkte skolen og fikk bekreftet at han kunne begynne der på et 6 måneders kurs med påfølgende praksis i 18 måneder ved sjåførskole. Ved Nav-kontoret i Egersund fikk han avslag på søknaden om dekning av utgifter til skolen. Svaret var at de ikke dekket utgifter til slike skoler i utlandet. Ved skolen i Danmark fikk han imidlertid opplysninger om at det var tre andre norske elever ved skolen som fikk sine utgifter dekket av NAV. Mannen hevder at han kjenner til at flere Nav-kontorer dekker slik skolegang og han har kjennskap til mange elever som har fått dette dekket. Det er svært uheldig hvis forskjellige Nav-kontorer har forskjellig praksis når det gjelder dekning av tiltak for brukere.