Svar
Hanne Inger Bjurstrøm: Jeg viser til tabellen nedenfor som gir oversikt over utviklingen i antall årsverk i hele Arbeids- og velferdsetaten siden 2006. Fylkeslinjen består av NAVs fylkesledd/-kontor, den statlige delen av NAV-kontorene, forvaltningsenhetene og øvrige enheter som ligger i denne linjen. Spesialenhetslinjen består av 57 spesialiserte enheter inndelt i sju resultatområder. Spesialenhetene er organisert som nasjonale enheter, med regionale kontorer, som løser oppgaver fra hele landet, slik som NAV Klageinstans, NAV Kontaktsenter, NAV Internasjonalt, NAV Hjelpemidler og tilrettelegging og Nav Pensjon.
Oversikt over netto årsverk belastet kapittel 605 for Arbeids og velferdsetaten
Arbeids og velferdsetaten2006/082007/092008/012009/012010/012010/072011/01
Fylkeslinjen9 207,08 489,08 414,09 041,09 220,29 296,08 962,7
Spesialenhetslinjen2 163,32 729,82 848,12 492,62 697,42 768,42 400,1
Direktorat + sentrale enheter944,3885,0877,2943,91 034,3987,01 311,4
NAV12 314,612 103,912 139,312 477,512 951,913 051,312674,2
Det understrekes at økningen i antall ansatte i sentrale enheter skyldes at regnskaps- og utbetalingsenheter i fylkeslinjen og spesialenhetslinjen formelt ble direkte underlagt styringslinjen for regnskap og utbetaling i direktoratet i november 2010. Denne økningen medførte imidlertid ingen fysisk flytting av bemanning fra fylkene til sentralt.
Antall årsverk i Arbeids- og velferdsetaten har økt fra 2006. Samtidig har flere oppgaver i samme tidsrom blitt flyttet ut av Arbeids- og velferdsetaten. Oppgaver knyttet til frikort og oppgjør for pasienttransport er flyttet fra Arbeids- og velferdsetaten til helseøkonomiforvaltningen (HELFO) og helseforetakene, noe som også førte til overflytting av bemanning om lag 570 årsverk. Overflyttingen medfører også færre oppgaver og henvendelser til NAV-kontorene.
Det har vært flere organisatoriske justeringer i etaten siden 2006 hvor hensikten har vært å gjøre etaten bedre i stand til å oppfylle målsettingene ved NAV-reformen. I disse prosessene har man ikke økt bemanningen på direktoratsnivå.
Arbeids- og velferdsdirektoratet får tildelt en samlet ramme til drift av Arbeids- og velferdsetaten. Innenfor denne rammen, men med visse føringer, har direktoratet selv ansvar for å fordele midlene slik at etaten kan nå målene som er satt. Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett ble vesentlig styrket både i 2009 og i 2010. Fra saldert budsjett 2009 til saldert budsjett 2010 økte etatens driftsramme (kap. 605, post 01) med 1,1 mrd. kroner. Denne styrkingen er i all hovedsak videreført i statsbudsjett for 2011.
Nivået på arbeidsmarkedstiltakene er redusert fra 2010 til 2011. Når nivået på arbeidsmarkedstiltakene reduseres, reduseres normalt også arbeidsmengden til etaten, og driftsrammene til etaten korrigeres for dette. Dette vil også ha virkning på ressurstildelingen til NAV-kontorene.
Siden Arbeids- og velferdsetaten ble etablert i 2006, er også oppgaver flyttet fra NAV-kontorene til andre enheter i etaten. Disse endringene er gjennomført for at NAV-kontorene skal kunne konsentrere innsatsen om brukernære oppgaver, som veiledning og oppfølging med sikte på overgang til arbeid og aktivitet.
Departementet nedsatte i februar 2010 en ekspertgruppe som har gjennomgått og vurdert om arbeidsdelingen, organiseringen og arbeidsformer samlet sett bidrar til å virkeliggjøre NAV-reformens mål og intensjoner. Gruppen har konkludert med at det ikke er grunnlag for å gjøre betydelige endringer i arbeidsdelingen mellom NAV-kontor og forvaltningsenheter.
Jeg mener at budsjettrammene som følger av statsbudsjettet for 2011 gir grunnlag for å opprettholde Arbeids- og velferdsetatens samlede tjenesteyting og publikumsservice, utover det som følger av at tiltaksnivået i 2011 er noe lavere enn i 2010.
Vedlagt vises en skjematisk framstilling av utviklingen i antall årsverk for de enkelte fylker i etaten fra 2006 (fylkeslinjen). Spesialenheter er holdt utenfor.
Vedlegg til svar:
Netto årsverk belastet kapittel 605 for de enkelte fylker
01 Østfold2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:477,4452,1441,1476,9501,3477,7
02 Akershus2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:712,3703,0712,0793,2788,5796,4
03 Oslo2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:1 100,7951,7971,01 053,11 082,51 038,1
04 Hedmark2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:361,7320,6311,9345,2353,3336,0
05 Oppland2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:347,4329,2315,6349,9376,2352,5
06 Buskerud2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:519,2428,2429,5485,5490,3469,4
07 Vestfold2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:434,6381,8397,8452,2441,7465,6
08 Telemark2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:369,0332,6340,0374,3384,6362,7
09 Aust-Agder2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:245,4247,9232,9260,1282,3253,4
10 Vest-Agder2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:361,3322,1320,9361,9340,5320,1
11 Rogaland2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:671,9613,1576,7633,2644,2660,9
12 Hordaland2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:827,8784,9782,8803,4776,6710,1
14 Sogn og Fjordane2006/082007/092008/012009/012010/012011/ 01
Sum:214,1212,0192,4224,9229,3220,7
15 Møre og Romsdal2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:505,8494,8488,1441,5478,3480,6
16 Sør-Trøndelag2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:584,0544,2542,0540,1585,7564,5
17 Nord-Trøndelag2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:294,0254,3263,7289,0308,7294,0
18 Nordland2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:579,0539,3525,6557,5556,9533,7
19 Troms2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:373,0356,0356,5369,3377,0364,8
20 Finnmark2006/082007/092008/012009/012010/012011/01
Sum:228,4221,1213,4229,8222,2208,4