Gunnar Gundersen (H): Tingnes Spiseri er en liten bedrift i Ringsaker. De var registrert som DA, men ville endre selskapsform til AS. Brønnøysundregistrene rykket inn en annonse i 2 lokalaviser der det ble annonsert at driften var oppløst uten å si noe om at driften fortsatte som før, men i et AS. I ettertid har Brønnøysundregistrene skjøvet skylden over på avisene og fraskrevet seg ansvar.
Vil statsråden ta initiativ overfor Brønnøysundregistrene for å forsikre seg om en mer ydmyk kundebehandling i framtiden?
Begrunnelse
Brønnøysundregistrene har en sentral rolle i forhold til å holde orden på og følge opp alle norske selskaper. Jo mindre oppmerksomhet og jo mindre støy det skaper for et næringsliv i daglig funksjon, jo bedre er det. Oppløsing av et selskap og kunngjøringen av dette er en av oppgavene og da må det gjøres kjent for allmennheten. Når selskapet fortsetter driften, men i en annen form, bør dette opplyses.
For Tingnes Spiseri må det ha skjedd en glipp. Eierne fikk en tekst til gjennomlesing der det sto at "driften fortsetter som før". Dette falt ut da annonsen kom i avisene og skapte mye vanskeligheter for eierne og de opplevde at folk også ringte for å avbestille arrangement. De måtte ut i media og forsikre sine kunder om at de lever i beste velgående.
I en etterfølgende mail-korrespondanse legger registrene skylden over på avisene, men det synes usannsynlig at 2 aviser har gjort nøyaktig samme feil. Brønnøysundregistrene er et serviceorgan og dette - verken kunngjøringen eller ansvarsfraskrivelsen - er i tråd med god kundebehandling.