Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:608 (2010-2011) Innlevert: 28.12.2010 Sendt: 03.01.2011 Besvart: 12.01.2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Bård Hoksrud (FrP): Flere er bekymret over kostnadene i forbindelse med nye krav til etterutdanning for yrkessjåfører. I den forbindelse valgte Norge en omfattende opplæring, og i svar til meg på spørsmål nr 15:452 hevder statsråden at de nye norske kravene ikke vil medføre forskjellsbehandling.Kan jeg derfor be om en oversikt over hvilke krav i forhold til denne etterutdanningen de forskjellige EU-landene har vedtatt å innføre både i forhold til omfang og antall timer?
Magnhild Meltveit Kleppa: Yrkessjåførdirektivet (direktiv 2003/59/EF) stiller krav om at medlemsstatene skal innføre en etterutdanningsordning for yrkessjåfører. Etter direktivets vedlegg I del 4 skal etterutdanningen ha en varighet på 35 timer hvert 5 år og avholdes over perioder på minst 7 timer. Det er ingen valgfrihet innenfor direktivets rammer for så vidt gjelder etterutdanningens omfang. Det vil si at alle landene må stille krav om 35 timer etterutdanning for å oppfylle direktivets krav. Det foreligger derfor heller ingen oversikt over timetallet som er innført i de ulike EU-landene fordi kravet om 35 timer etterutdanning er et absolutt krav for alle medlemsstatene.Innholdet i etterutdanningen varierer imidlertid noe både nasjonalt og fra land til land. Dette skyldes at det er transportørene selv som skal definere sitt opplæringsbehov, innenfor hovedmålene i grunnutdanningen. Det skal for eksempel tas hensyn til de forskjellige oppgaver og funksjoner sjåføren har, for å få mest mulig utbytte av etterutdanningen.Gjennom yrkessjåførforskriften § 50 har Norge gjennomført direktivets krav til etterutdanning, ved å kreve at alle yrkessjåfører gjennomfører 35 timer etterutdanning hvert femte år. Etterutdanningen må fullføres innen 6 måneder etter at den er påbegynt. På den måten sikres en kontinuitet i opplæringen som antas å gi et bedre lærings- utbytte. Noen land har lagt til grunn at det er anledning til å splitte opp de 35 timene innenfor 5 års perioden, ved at det tas for eksempel 7 timer hvert år. The Professional Drivers Training Committe i EU har uttrykkelig sagt at det ikke er anledning til å tolke direktivet i retning av en oppsplitting innenfor femårsperioden, nettopp av de hensyn som Norge har lagt vekt på.I den grad noen land på tross av dette likevel har lagt seg på en ordning med å splitte opp etterutdanningen, skal det totale omfanget uansett være 35 timer i løpet av en femårsperiode. Jeg kan derfor ikke se at dette medfører noen forskjellsbehandling mellom norske og utenlandske sjåfører når det gjelder omfanget av etterutdanningen.