Jørund Rytman (FrP): Det norske finansselskapet Teller har i den siste tiden vært i søkelyset pga. uregelmessigheter med hensyn til ulike former for diskriminering av bedrifter. Forrige måned kom det frem at selskapet diskriminerer NUF-selskap og nektet dem som kunde p.g.a. selskapsformen, og nå i fokus pga. de har nektet pengeoverføringer til en kunde uten å kunne henvise til lovlig grunn.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at bedrifter ikke diskrimineres av norske kortselskaper?
Begrunnelse
Teller AS er et datterselskap av Nets AS (som bl.a. eies av DnB NOR, Sparebank 1, Nordea, Fokus bank, Terrabankene og andre mindre banker) som sørger for innløsning av internasjonale betalingskort. Det vil si kortinnløsning for butikker, restauranter, hoteller og mange andre virksomheter for betalinger som skjer ved bruk av betalingskort.
Det islandske parlamentet har åpnet undersøkelser mot det norsk-danske selskapet Teller, Visa Europa og Mastercard etter at donasjoner til Wikileaks har stoppet. Jusprofessor Olav Torvund har uttalt at han er i sterkt tvil om det Teller gjør er lovlig.
Det interessante i denne sak er ikke bare at det forekommer diskriminering av kunder (uten at kundene er domfelt), men også det prinsipielle i at kortselskapene her (og kanskje en gang i fremtiden staten?) demonstrer at man kan bestemme hvem kundene skal få lov til å gjøre transaksjoner med. Samtidig er vi kjent med at fra nyttår blir innført ny særnorsk lov gjør folk flest medansvarlige i skatteunndragelser hvis man betaler mottaker (leverandør av tjenester/produkter) kontant ved betaling av over 10.000 kroner, og at norske myndigheter på den måten vil stimulere og "tvinge" nordmenn til å betale elektronisk. Det gjør det hele betenkelig.
I saken med at Teller har stoppet utbetalinger til firmaet Datacell, så ser det ut for undertegnede at selskapet har brutt finansavtalelovens paragraf 14.
I saken der Teller har nektet NUF-selskaper å bli kunde, er også et typisk eksempel på at Teller diskriminerer selskaper. Det påstås at dette nå har endret seg og de nå åpner opp for NUF-selskaper som kunder etter noen negative medieoppslag. Imidlertid så vil jeg fortsatt si at det er en diskriminering når man ser nærmere på betingelsene Teller har for sine kunder. Når det gjelder betingelser for nettavtale med Teller skal de ha 2,5 % i provisjon for MASTERCARD og VISA. Oppgjørstid 7 dager. Når det gjelder betingelser for NUF-selskap gjelder andre tall. Da er det provisjon på 3 % og en oppgjørstid på 30 dager. Mao. fortsatt en diskriminering av bedrifter fordi Teller tydeligvis ikke liker organisasjonsformen. Det kunne vært interessant om statsråden og evt. Finanstilsynet deler dette synspunktet.
Samtidig vil undertegnede be om en vurdering om det er reel konkurranse i dette markedet. Og om bankene oppgir informasjon til sine kunder hvem som er tilbydere, eller om de har lov til å gi misvisende råd (d.v.s. kun gi informasjon om egne tilbud via datterselskap), og om det finnes regler om dette.
Forstår at konkurrentene til Teller er:
- Evalon
- Nordea
- FokusBank
- Swedbank
- Handelsbanken