Jan Tore Sanner (H): Hvilke faglige vurderinger har statsråden gjort i forhold til samlokalisering av psykisk helsevern og somatikk ved nye Drammen sykehus, og hvordan har hun sikret at berørte parter, deriblant Asker og Bærum kommune, er involvert i beslutningsprosessen?
Begrunnelse
Det fremgår av Drammens tidene 16. desember at Regjeringen har vedtatt at det psykiske helsevernet Vestre Viken skal samlokaliseres med somatisk virksomhet ved et nytt sykehus i Drammen. Det skaper en berettiget frykt blant pasienter og lokalbefolkningen i Asker og Bærum om at deler av det gode psykiske helsetilbudet ved Blakstad flyttes til Drammen. Vedtak om funksjonsdeling må være basert på faglige vurderinger og åpne prosesser med god dialog med brukere og lokalsamfunn. Oppslaget i Drammens tidende skaper inntrykk av at den demokratiske prosessen er tilsidesatt og at "noen har snakket sammen".
Det må forutsettes at viktige helsepolitiske beslutninger tas i henhold til foretaksloven og den styringsmodellen som Stortinget har vedtatt. Det vises til at Buskerud Arbeiderparti den 8.desember har sendt ut en pressemelding der det fremgår at det har vært et møte mellom Helse- og omsorgsministeren, Helse Sør-Øst og Buskerud Arbeiderparti, og at planene om bygging av nytt sykehus på Gullaug nå er skrinlagt. Saken kom imidlertid opp til vurdering i Helse Sør-Øst sitt styre 16. desember 2010. Det vises til at foretaksmodellen forutsetter at staten skal utøve sin eierstyring for helseforetakene gjennom foretaksmøtet.
Det heter eksplisitt i loven at staten som eier ikke skal utøve eierstyring i foretakene utenom foretaksmøtet. Beslutningen om å skrinlegge Gullaug var både klok og riktig, men det er svært uheldig at det fremstår slik at viktige helsepolitiske beslutninger tas i samråd med lokallag i Arbeiderpartiet, helt utenfor det ordinære beslutningssystemet i helseforetakene.