Ulf Isak Leirstein (FrP): Vil finansministeren vurdere å endre regelverket for pant i bil med sikte på å gjøre refinansiering enklere og mindre kostbart, og hva er bakgrunnen for at reglene er slik som i dag?
Begrunnelse
Jeg har fått tilbakemelding på at regelverket for å refinansiere billån er mye mindre fleksible enn for refinansiering av andre typer lån. Dette svekker konkurransen.
For å sikre konkurranse i bankmarkedet slik at alle skulle kunne bytte bank der det var mest lønnsomt å være kunde, vedtok Stortinget for noen år tilbake en lov som ga lånekunder rett til å bruke samme panteobligasjon på nytt dersom det gjaldt refinansiering av lån på samme beløp eller mindre beløp enn opprinnelig. Dette skjer med redusert tinglysningskostnad.
Når det gjelder bilfinansiering er reglene strengere og mindre fleksible. Lånebeløpet gis med salgspant i selve bilen. Pantet registreres i Brønnøysundregistrene, og man kan ikke etablere nytt pant i bilen uten at denne omregistreres.
Dette gir svekket konkurranse i markedet for billån, og låntakerne (forbrukerne) låses i større grad inne i ett låneforhold.