Bård Hoksrud (FrP): EU-direktivet 2007/46/EF om godkjenning av kjøretøy er gjeldende norsk lov, jf. kjøretøyforskriftens § 6-3. Artikkel 24 i direktivet slår fast at Norge ikke kan nekte å godkjenne en bil som ville ha blitt godkjent i et EU land, blant annet på bakgrunn av den amerikanske FMVSS-standarden. Statens vegvesen nekter i mange tilfeller å følge reglene, noe som har ført til at bla. Nerland Autosalg ikke har fått levert biler til sluttbruker på nesten ett år.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at dette direktivet faktisk blir fulgt?
Begrunnelse
Statens vegvesen har begrunnet avslag på godkjenning av enkeltbiler med at direktiv 2007/46/EF ikke er rettskraftig, mens de selv har henvist til direktivets artikkel 24 i sine enkeltgodkjenningsvedtak siden 30.11.2009.
I kjøretøyforskriftens § 6-3 henvises det til at annet ledd om EU-direktivet 2007/46/EF trer i kraft 29. april 2009. Direktivet henstiller det enkelte brukerland om å utarbeide en harmoniserende standard basert på alternative standarder som: EF, EØS, ECE, FMVSS, DOT og EPA. Poenget med dette kravet er å skape klarhet knyttet til hvilke standarder som anses likeverdige og derved sikre regelbrukerne forutsigbarhet og like konkurransevilkår. Denne standarden skal dertil offentliggjøres i god tid før 29.04.2009 og være grunnleggende ved nasjonal enkeltgodkjenning av kjøretøy i det enkelte land.
Norge har ikke etterkommet henstillingen hverken hva gjelder standard eller tidsfrist, men i stedet innførte Statens vegvesen den såkalte Regelmotoren ved innførsel av nye Autosys 30.11.2009. Regelmotoren er tuftet på det eldgamle 70/156 typegodkjenningsdirektivet fra 70-årene og omhandler bare EF/EØS-standarder, og utgjør dermed et tilbakeskritt i forhold til praksis og et brudd med direktivets krav til forutsigbarhet og like konkurransevilkår. Et ytterligere paradoks, er at veimyndighetene i lang tid har godtatt FMVSS-stadarden som fullgod for norske veier. Det samme har andre europeiske land, herunder våre nærmeste naboland. I forbindelse med innføringen av regelmotoren, kan det imidlertid se ut til at norske vegmyndigheter uten begrunnelse har forlatt denne praksisen til skade for norske forbrukere og næringsdrivende.
Det er etter vår mening maktmisbruk når man til de grader ignorerer henstillingen fra EU om å bidra til harmonisering, og i stedet legger til grunn et gammelt direktiv som skulle utgå 29.04.2009 ved innførsel av det nye rammedirektivet 2007/46/EF. Norge har i liten grad etterkommet artiklene i dette nye direktivet, og dette forårsaker en del problemer for enkelte i bilbransjen. Man må få på plass en nasjonalharmoniserende standard for enkeltgodkjenning, samt tilrettelegge for hvem som kan utøve den tekniske tjeneste som direktivet også krever. Denne tjenesten er en forutsetning for blant annet å kunne foreta nasjonale typegodkjenninger i Norge etter det nye direktivet.
Fremskrittspartiet er forøvrig svært positive til harmonisering av standarder og krav til kjøretøy, jf. blant annet mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1209 (2008-2009) om godkjenning av europeiske minivarebiler.