Ivar Kristiansen (H): Kuldeperioden har medført at Rana Gruber får redusert tonnasje med malm settene ned til verk i Mo. Selskapet har av hensyn til sine kunder behov for å kjøre ekstra togsett med malm ned til verket på lørdager. Cargolink og Rana Grubers ansatte sier ja til å kjøre ekstrasett. Jernbaneverket sier NEI til å stille med EN ansatt på jobb som må til for å ekspedere togsettene, med de enorme konsekvenser dette har for Rana Gruber.
Vil statsråden sørge for at Jernbaneverket nå stiller opp slik at transporttjenesten kan fungere?
Begrunnelse
I Rana Blad sist lørdag kan en lese en sak som dreier seg om hvordan et offentlig organ i ekstrem grad kan påvirke privat næringsliv i negativ retning. Selskapet Rana Gruber har i forkant av to helger søkt å få kompensert for redusert tonnasje på malmsettene, og er forberedt på at dette også vil gjelde en tid fremover, slik at ekstra togsett kan transportere malm ned til verket i Mo i Rana. Årsaken til dette ekstra behovet er at selskapet har fått redusert tonnasje med malmsettene pga av en lang kuldeperiode. For å kunne produsere i tråd med kontrakter og markedsetterspørsel har selskapet derfor hatt behov for å kjøre ekstrasett på lørdager pga kuldeproblemene. Cargolink, som kjører togene og Rana Grubers ansatte som må jobbe ekstra sier ja til å jobbe ekstra. Det gjør imidlertid ikke Jernbaneverket, som må stille med EN togekspeditør på Ørtfjell stasjon, noe de ikke klarer å oppfylle, fordi ingen kan eller vil arbeide overtid. Dermed kan ikke behovet for å få på plass ekstra togsett realiseres.
Dette betyr altså at EN (1) offentlig ansatt bidrar til milliontap for Rana Gruber. Den beskrevne situasjon vitner om en meget liten fleksibilitet og forståelse fra Jernbaneverkets side for næringslivets behov i ett av landets største industriclustre. Hvor en skulle tro at Jernbaneverket i langt større grad hadde forståelse for kundens etterspørsel og behov. Og som igjen gjør det nødvendig for næringslivet å vurdere andre alternativer for frakt der "just in time" prinsippet er bærende for et konkurranseutsatt næringsliv.