Bård Hoksrud (FrP): Samferdselsdepartementet har gitt 12 byer beskjed om at de kan vedta datokjøring som avhenger av om siste siffer i bilens registreringsnummer er oddetall eller partall, for å begrense lokale forurensing. Samtidig har Regjeringen bidratt til svevestøv og NOx i byene gjennom en skyhøy engangsavgift som hindrer utskifting av bilparken, en avgiftsomlegging som favoriserte dieselbiler, og økt vedfyring som følge av høye strømpriser grunnet manglende kraftutbygging.
Har statsråden regnet på konsekvensene?
Begrunnelse
Det er i stor grad regjeringens skyld at det nå er så mye lokal forurensing i byene. Regjeringen har nemlig fått store deler av Norges befolkning til å bytte ut bensinbilene med dieselbiler som lager svevestøv og NOx, etter at de endret avgiftssystemet i statsbudsjettet for 2007. Norges Astma- og Allergiforbund var den gang sterkt kritiske, og har fått rett. Det har heldigvis kommet krav om partikkelfilter siden den gang, men det er fortsatt mange biler uten et slikt filter. Partikkelfilter for dieselbiler hjelper mot sot og svevestøv, men bensinbiler er fortsatt vesentlig renere.
En ting er sikkert, og det er at nye biler forurenser mindre enn gamle biler, og at den norske bilparken er blant de eldste i hele Europa. Bilavgiftene må ned, og dette vil også gjøre føre til en likere behandling av diesel- og bensinbiler. I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 gikk vi inn for å redusere engangsavgiften med 2952 millioner kroner, dvs. nesten 3 mrd. kroner. Dette er et viktig miljøtiltak.
Når strømmen er dyr, velger folk å fyre med ved, noe som fører til mye sot og annen lokal forurensing.
Høye strømpriser som følge av manglende kraftutbygging fører dermed til økt forurensing i byene.
Man kan ikke forvente at en Sp-statsråd ivaretar byenes interesser, noe vi blant annet ser i saken om krav om universell utforming av leiligheter som hindrer nybygging i byene, men det hadde vært interessant å få høre hvilke beregninger som er gjort i Samferdselsdepartementet knyttet til de økonomiske konsekvensene av den foreslåtte datokjøringen.