Ingjerd Schie Schou (H): I Aftenposten søndag 28.11.2010 er det oppslag om at Regjeringens ambisiøse planer for utbygging av Alnabru terminalen er satt på vent. Utbyggingen er utsatt, og i tillegg hele planarbeidet forut for utbyggingen er lagt på is. Årsakene er mangel på kapasitet i Jernbaneverket innen planlegging og signalkompetanse.
Når ser statsråden for seg at den nye Alnabru terminalen står klar til bruk og hvilke grep vil bli gjort for å nå dette?
Begrunnelse
Etter nærmere 10 år med frem og tilbake i planleggingen fra Jernbaneverkets side er det på tide at regjeringen setter kraft bak gjennomføringen av sine politiske ambisjoner om ”mer gods fra vei til bane” i Alnabru-saken.
Alnabru er navet i godsfremføringen. Dersom ikke Alnabru utbygges raskest mulig, blir bruk av jernbane vanskeliggjort og fremføring av gods på vei tvingende nødvendig. Utbygging er nødvendig dersom kunder, næringslivet og forbrukere skal få sine varer som forventet og avtalt.
En slik satsing vil være et godt bidrag til å konkretisere tiltak innenfor klima og miljø.
I regjeringens politiske plattform, Soria Moria II, heter det under kapitlet om samferdsel at man vil "tilrettelegge for at mer gods kan flyttes fra veg til bane". I stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan for 2010-2019 (St.meld. nr. 16 (2008-2009) slår regjeringen fast at terminalfascilitetene er av avgjørende betydning for godstransporten, og at utbyggingen av Alnabru er det store terminalprosjektet i perioden.
Det er vanskelig å tro at regjeringen aksepterer at en underliggende etats mangler i sin interne organisering og kompetansetilgang skal bremse mulighetene for å gjennomføre de politiske målsettinger.
I markedet for øvrig fins nødvendig kapasitet, noe som ble tydeliggjort under høringen i Stortingets transport- og kommunikasjons komité om statsbudsjettforslaget for 2011.