Trine Skei Grande (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre tilfredsstillende faglig vurdering og evaluering av forsøksvirksomheten i skolen generelt og av forsøkene innen norskfaget spesielt?
Begrunnelse
Etter det undertegnede erfarer er det generelt svært sparsomt med uavhengige faglige evalueringer av de ulike forsøkene som til en hver tid pågår i norsk skole. Særlig gjelder forsøk i norskfaget, spesielt forsøkene med én felleskarakter i VG1 og VG2 som skal dekke både nynorsk, bokmål og muntlige ferdigheter.
Til tross for at en uavhengig evaluering burde være en integrert del av en hver forsøksprosess har det vært flere tilfeller de siste årene der en slik evaluering ikke har funnet sted. Utdanningsdirektoratet har i tidligere brev til Nynorsklaget (06.06.08) understreket at de ikke har hatt tid til å evaluere forsøksvirksomheten i L97 og R94 ”på grunn av prioritering av andre arbeidsoppgåver”. Undertegnede finner dette svært underlig, og ønsker på denne bakgrunn en oppdatert oversikt over hvilke forsøk som per dags dato ikke har vært gjenstand for uavhengig evaluering.
Undertegnede er generelt positiv til forsøk og ser dette som en naturlig del av den pedagogiske virksomheten ved skolene, men vil samtidig understreke at det er et krav at man også på uavhengig grunnlag evaluerer forsøkene som igangsettes. I motsatt fall vil forsøksinstituttet i norsk skole undergraves, og lett oppfattes som et redskap for særinteresser og ikke begrunnet ut fra pedagogiske hensyn.
Undertegnede mener derfor det er viktig å tydeliggjøre behovet for en uavhengig evaluering av hvert forsøk overfor Utdanningsdirektoratet, og at nye forsøk ikke bør innvilges med mindre man sikrer en slik evaluering. Statsråden bes spesielt kommentere dette i sitt svar.