Filip Rygg (KrF): For å få bukt med lokal luftforurensing og dårlig luftkvalitet i de store byene er innføring av en lavutslippssone et aktuelt og effektiv virkemiddel. Dessverre er byene forhindret fra å innføre slike soner på grunn av at regjeringen ikke har innført nødvendig hjemmel for et slikt tiltak.
Når kan vi forvente at regjeringen får på plass en forskrift som gjør det mulig å innføre lavutslippssone og dermed nå de nasjonale målene for NO2-nivå?
Begrunnelse
Flere storbyer opplever igjen at vinterkulden sammen med høy lokal luftforurensing fører til dårlig luftkvalitet. De fleste tiltak som gir effekt er langsiktige og kostnadskrevende. Klima- og forurensingsdirektoratet (KLIF) leverte i april 2010 et notat om lokal luftforurensing der de beskriver hvilke tiltak som må gjøres for å nå de nasjonale målsettingene for årsmiddelverdi. De større byene i Norge har alle periodevis utfordringer med lokal luftforurensing. I Bergen har hovedutfordringen vært NO2.
KLIF sier i sitt notat at for å nå de nasjonale målene for NO2 må følgende gjøres: "For NO2 er det behov for kjøretøyteknologiske tiltak, særlig lavutslippssone, og trafikkreduserende tiltak og virkemidler (eks kjøretøy- og drivstoffavgifter) for å nå forskriftens krav og nasjonalt mål. I tillegg bør det legges til rette for at kommunene kan pålegge forurenser å gjennomføre akuttiltak."
I nevnte notat fra KLIF står det å lese tall fra Norsk Institutt for Luftforskning (NILU) som sier at 50 % av NO2-utslippene kommer fra tungtransporten.
Ved å innføre lavutslippssone vil man altså kunne redusere NO2-utslippene med opptil 50 % og dermed bedre luftsituasjonen for tusenvis av mennesker. Tiltaket er både konkret og relativt enkelt å gjennomføre.
Jeg er kjent med at Vegdirektoratet allerede i april 2010 oversendte oppdaterte utredninger for innføring av lavutslippssone til Samferdselsdepartementet. Bystyret i Bergen har flere vedtak på at de ønsker å innføre lavutslippssone, men venter på hjemmel fra Samferdselsdepartementet.