Harald T. Nesvik (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å gjenopprette rammevilkårene for fiskere som deltar i kongekrabbefisket i Nord-Norge i henhold til den femårige forvaltningsplanen for kongekrabbe?
Begrunnelse
I tråd med Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (2006-2007) ble det for fisket i 2008 satt grense for kommersielt desimeringsfiske av kongekrabbe øst for 26 grader Ø og innenfor en grense på 12 nautiske mil fra grunnlinjen. Man hadde på det tidspunkt ikke gode beregninger for bestandsstørrelse av kongekrabbe vest for denne lengdegraden. Imidlertid har bestanden av kongekrabbe økt og spredt seg til andre områder også vest for denne lengdegraden.
Rammene for fiske etter kongekrabbe skulle gjelde i 5 år for evaluering av ordningen ved periodens utløp.
Allerede ved fisket i 2010 ble kriteriene endret. Endringene innebærer en kvotereduksjon på 24 prosent og fisket skal foregå lenger ut fra land langs 71 grader 30 minutter nordlig bredde.
Frp fremmet i dokument 8:130 S (2009-2010) forslag om å tillate økt fangst av kongekrabbe grunnet økning i bestanden samt aggressiv utbredelse på bekostning av norsk marint miljø. Regjeringspartiene stemte i mot forslaget.
Fiskeribladet Fiskaren har i flere artikler den senere tid, satt fokus på konsekvensene av begrensningene i det frie kongekrabbefisket i Finnmark har medført.
Flere av de som lånte for investering i fiskefartøy og landbaserte mottaksanlegg, vurderer nå å selge og avvikle virksomheten. Noen har sogar gått konkurs på grunn av de endrete rammene for fisket etter kongekrabbe.
Regjeringen har selv i Soria Moria erklæringen bemerket at kongekrabbe er en fremmed art i norsk marin fauna. FrP er av den formening at kongekrabben er en trussel mot økosystemet og bør beskattes mer intensivt enn i dag.