Arve Kambe (H): I tidsskriftet Kapital nr. 20 for 2010 fremkommer det opplysninger omkring innkreving av dokumentavgiften. Finansdepartementet opplyser at det aldri er blitt pålagt noen å betale tilleggsavgift basert på åpenbart for lave kjøpspriser, selv om eksperter på eiendomstransaksjoner hevder dette skjer ofte.
Hva er statsrådens vurdering av denne saken, og vil han ta initiativ til et bedre samarbeid mellom Finansdepartementet, Statens kartverk og TAD med sikte på en mer rettferdig innkreving av og kontroll med avgiften?
Begrunnelse
Etter 2004 har tinglysing av skjøter blitt sentralisert til Statens kartverk på Hønefoss i Ringerike kommune. Tidligere ble skjøtene utstedet på de lokale tingrettene. Lokalt hadde man naturlig nok større grunnlag for å vurdere bolig- og tomtepriser enn man har etter at all tinglysing er flyttet til en plass. Flyttingen var likevel riktig.
I tidsskriftet Kapital nr. 20 for 2010 fremkommer det i en uttalelse fra en advokat med spesialisering innenfor eiendomstransaksjoner at det er vanlig å oppgi for lav kjøpspris når overdragelse av fast eiendom tinglyses og dokumentavgift skal betales. Det påstås videre at Statens kartverk ikke har gode nok kontrollrutiner for å etterprøve verdifastsettelser. Kartverket får nemlig "kun" skjøtet samt historiske verdier å forholde seg til.
Eiendomsmarkedet er preget av tøff konkurranse og økende priser. Ofte er det små beløp på toppen som er utslagsgivende for hvem som vinner budrunder. Hvis det viser seg at to selskaper byr på samme eiendom, men den ene planlegger å rapportere inn en for lav kjøpssum som grunnlag for dokumentavgift, så vil det være konkurransevridende i en budkonkurranse, men også være brudd på dokumentsavgiftsloven med grunnlag for tilleggsavgift.
I dag er det ikke plikt å legge ved kopi av kjøpekontrakt, eventuelt bekreftet beløp, eller takst ved innsending av skjøtet.
Høyre er opptatt av at alle behandles likt i avgiftssaker, men også at rapporteringen skal skje enkelt, rettferdig, ubyråkratisk og tidsbesparende for alle parter.
Etter mitt syn ser det ut som om hverken Statens kartverk eller Toll- og avgiftsdirektoratet har fokus på problemstillingen ettersom Finansdepartementet opplyser om at det aldri er blitt pålagt noen å betale tilleggsavgift. Det betyr i praksis at sjansen for å bli oppdaget ved brudd på loven er svært små og sjansen for å betale bot om man blir oppdaget er lik null.
Dette kan være dårlig signal for betalingsmoralen og kan være et negativt skille mellom seriøse og useriøse selskaper.
Jeg vil også understreke at avgiften er fiskalt begrunnet og at satsen derfor kan bli for høy for de som følger reglene, ettersom provenyet ønskes opprettholdt. Satsen kunne derfor enten vært satt lavere, flere kunne vært unntatt avgiften eller staten kunne hatt større inntekter som andre avgifter kunne vært redusert tilsvarende med.
I Norge tinglyses det eiendommer for nesten kr. 200 milliarder årlig. Dokumentavgiften skal betales av alle som erverver grunnbokshjemmel til fast eiendom.