Ivar Kristiansen (H): Sjømatnæring er i stadig vekst hvor bl.a. Østen fremstår som et marked med et enormt fremtidig potensial. Markedet nås mest effektivt med flyfrakt. Imidlertid fraktes enorme mengder laks fra anlegg i nord på bil til internasjonale flyplasser eller til Gardermoen for videre transport.
Hva kan statsråden og eventuelt virkemiddelapparatet bidra med for at eksempelvis lufthavnene i Evenes, Bodø og ev. andre lufthavner i nord kan benyttes som destinasjoner for direkte flyfrakt til Østen eller andre kontinent?
Begrunnelse
Enorme mengder med i hovedsak laks kjøres på trailer fra den nordlige landsdel til lufthavner i utlandet for videre forsendelse til kontinentet. Flyfrakt til diverse land i Asia har vært meget vellykket. Særlig for fersk fisk som har den største markedsvekst, er flyfrakt eneste alternativ. Imidlertid vil flyfrakt fra lufthavner nær produsentene kunne bidra til å gjøre sjømatnæringens muligheter i markedet enda bedre, i og med at tiden fra slakt til fisken når markedet i Asia vil kunne forkortes kraftig. Av ulike grunner har det hittil vært lønnsomt å benytte lufthavner i utlandet eller i stor avstand fra slakteriene i nord, på tross av at det i nord ligger lufthavner som uten vanskeligheter vil kunne betjene flyfrakt til Østen. Kvalitetsgevinsten ville kunne bli betydelig ved å bruke lufthavner i nord. Vei og klima utfordringen er også en faktor som må vektlegges i målet om å få til lokal flyfraktløsning.