Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:334 (2010-2011) Innlevert: 18.11.2010 Sendt: 19.11.2010 Besvart: 01.12.2010 av olje- og energiminister Terje Riis-Johansen
Oskar J. Grimstad (FrP): Det vises til Dok.15 nr. 190 (2010/11). Det brukes energi når gass transporteres i rør eller på skip. Tilsvarende er det energitap i strømnettet. Dette burde være viktige parameter i energipolitikken. Kan statsråden gi et anslag for energiforbruk (energiforbruk som prosentandel av energimengde transportert) ved transport av gass fra Kårstø til Tyskland, og anslag for energitap i strømnettet (energitap som prosentandel av energimengde transportert) ved import av strøm fra Danmark til Midt-Norge?
Terje Riis-Johansen: Gassco opplyser at estimert energiforbruk ved å transportere gass fra Kårstø til Tyskland, målt i energiforbruk som prosent av energimengde transportert, er 0,5 prosent.Statnett opplyser at tapet på overføring av strøm over likestrømskablene mellom Danmark og Norge isolert sett vil ligge på om lag 4 prosent. Tapet i overføringsledninger i sentralnettet innenlands ligger gjennomsnittlig på om lag 1 til 2 prosent, avhengig av den hydrologiske situasjonen og mengden import/eksport på det aktuelle tidspunktet.Nå er det ikke slik at importert kraft fra Danmark flyter direkte til Midt-Norge. I de timer på døgnet hvor kraften importeres fra Danmark til Norge vil kraften komme inn til Sør-Norge og i all hovedsak konsumeres der. Kraftflyten som ellers ville ha gått til Sør-Norge vil dermed fortrenges til andre områder i Norge, deriblant Midt-Norge. Midt-Norge importerer i perioder kraft både fra Sør-Norge, Nord-Norge og Sverige.Jeg mener derfor at premisset for spørsmålet ikke reflekterer fullt ut det som skjer i strømnettet gjennom vår kraftutveksling med Danmark. Følgelig gir det heller ikke mening å estimere et presist anslag på tapet som oppstår ved import av kraft fra Danmark og videre transport til Midt-Norge.