Bente Thorsen (FrP): Norsk Lastebileierforbund avdeling Telemark påpeker at reparasjonsarbeidene som blir utført i Austmannali-tunnelen skaper store problem, omkjøringsveien gir økte utgifter, rutetider blir ikke overholdt pga at også omkjøringsvei er sperret. Å drive reparasjonsarbeid høst/vinterstid er ikke en god løsning for å holde den viktigste øst-vest vegforbindelsen åpen.
Spørsmålet er om ministeren vil sørge for at arbeidene stilles i bero til våren 2011 slik at tunellen er åpen for fri ferdsel hele døgnet i vinter?
Begrunnelse
Transportnæringen har flere vintre på rad opplevd vinterstengte tunneler på E134 over Haukeli. At reparasjonsarbeid i tunnellen utføres på vinterstid skaper veldig store problem og gir økte kostnader for næringen. NLF Telemark viser til at omkjøringsveien gjør det vanskelig å overholde kjøre- og hviltidsbestemmelsene noe som igjen går utover kundene som er avhengig av å få varene levert som avtalt. Dette fordi omkjøringsveien har allerede flere ganger vært sperret på grunn av dårlig fremkommelighet, eller dårlig utrustede utenlandske biler, eller gjerne en kombinasjon av disse faktorer. Forholdene på omkjøringsveien blir helt sikkert ikke bedre når vinteren med masse snø og blåst starter for fullt. Verken transport næringen, næringsliv eller andre trafikanter er tjent med vinter stengte tunneler.