Arne Sortevik (FrP): Kostnader og energibruk for ulike transportformer er viktige faktorer for å vurdere transportøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet for investeringsprosjekter i samferdselssektor, for prioritering og for valg av konkrete løsninger. Fordi regjeringen legger vekt også på reduksjon av CO2-utslipp bør også dette inkluderes i beregninger som bør omfatte indirekte energiforbruk og utslipp.
Blir det utarbeidet slike beregninger i det arbeidet med ny NTP som nå er igangsatt og evt. når kan dette fremlegges?
Begrunnelse
Jeg viser til St Meld 16 2008 – 2009 NTP 2010 -2019 Kap 12 Miljø:
"Investeringer i jernbane
Transport med tog sparer arealer, klimagassutslipp og trafikkulykker. Selv om jernbanen mangler bilens fleksibilitet, har den et stort potensial til å frakte personer og gods på en effektiv måte. Regjeringen legger opp til en historisk satsing på jernbanen i planperioden. Jernbanen er i følge SSB den transportformen som flytter personer og gods fra A til B med minst bruk av energi og derfor minst klimagassutslipp. Med samme energimengde transporterer jernbanen dobbelt så mange personer som personbiltransport klarer. For godstransport er jernbanen enda mer effektiv.
På kort sikt fører satsingen på jernbanen bare til svært moderate reduksjoner i utslipp, spesielt hvis satsingen ikke følges opp med restriksjoner på bruk av bil. Regjeringen mener imidlertid at et velfungerende og godt utbygget jernbanenett vil danne grunnlaget for en endret transportmiddelfordeling i framtiden, blant annet ved å påvirke lokaliseringsbeslutninger både hos lokale arealplanmyndigheter, husholdninger og bedrifter."
og videre:
"Investeringer i veg
Statens vegvesen arbeider videre med å lage beregningsmodeller for utslipp fra vegbygging, vedlikehold og drift av vegene. Det er startet et arbeid i Statens vegvesen og Jernbaneverket for å se på hvordan denne typen beregningsmodeller også skal kunne inkludere jernbaneprosjekter."
I NTP sammenheng mangler:
- beregning av direkte og indirekte energiforbruk
- beregning av direkte og indirekte CO2-utslipp
- offentlige produksjonskostnader pr. personkm. og pr tonnkm.
- brukerkostnad pr personkm. og pr. tonnkm.
I arbeidet med å effektivisere transportarbeidet kreves løsninger der de nevnte forhold er balansert i en samlet løsning. Skal det kunne skje må også slik informasjon være kjent og ikke utelatt, mangle eller baseres på udokumenterte påstander. Jeg håper derfor samferdselsministeren vil sørge for et mer komplett beslutningsgrunnlag for ny NTP og at beregninger og oversikter over energiforbruk, CO2-utslipp, offentlige produksjonskostnader og brukerkostnader ved de ulike transportformene blir lagt frem i god tid før selve planen slik at grunnlaget for politisk behandling av ny plan blir best mulig.