Torgeir Trældal (FrP): Jeg tok opp denne saken i Nordisk råd der Rigmor Aasrud og Ewa Bjørling var udelt positiv.
Vil statsråden ta kontakt med den Svenske samferdselsministeren og få forslaget utredet og iverksatt?
Begrunnelse
I Nord-Sverige blomstrer det nye selskap som ønsker å utvinne bl.a. jernmalm og andre mineraler. Problemet er at malmbanen fra Kiruna til Narvik ikke har kapasitet til å ta imot alle nyetablerere. Det er derfor nødvendig med nye utbygginger, slik at næringslivet på Svensk side og norsk side kan få videre utvikle seg. Det er ønskelig å ta opp gamle planer om å starte bygging av en ny jernbanetrase fra Hundalen på norsk side forbi riksgrensen fram til Kopperåsen stasjon. Det er en strekning på 20 km med to tuneller, henholdsvis på 7,7 og 1,9 km, samt 11 km spor i åpent terreng på Svensk side. Som følge av nye aktører på banen og økning av eksisterende trafikk er kapasitetsøkning på banen nødvendig, og svenske og norske myndigheter anmodes derfor om å få forslaget utredet og iverksatt.