Laila Reiertsen (FrP): Med bakgrunn i stor frustrasjon fra Nav-brukere på grunn av forhold rundt kundebehandling, mangelfull veiledning og for mange ulike saksbehandlere og organer i Nav-systemet, så var det positive signaler som kom fra statsråden i spørretimen i dag.
Vil statsråden sette i gang dette arbeidet snarest mulig slik at brukerne får en lettere hverdag der de vet hvem i Nav-systemet som skal svare, og hvem som skal ha ansvar for sin sak?
Begrunnelse
Med bakgrunn i spørsmål i spørretimen i dag var statsråden svært positiv til å gi saksbehandlere hos Nav et ansikt overfor brukerne. Bakgrunnen for spørsmålet er at når brukere henvender seg til Nav, så får man ikke en person å forholde seg til, men ofte mange med ulik kompetanse. Dette har vist seg gjennom brukerundersøkelser og er noe Riksrevisjonen har bemerket. Her, som på andre områder, bør en utnevne primærkontakter til brukerne slik at ansvarsfremhevingen blir mer i fokus for alle parter.