Tage Pettersen (H): Bastø Fosen AS har konsesjon på RV19-sambandet mellom Moss og Horten ut 2015. Det betyr at grunnlagsarbeide for neste konsesjonsperiode fra 2016 snart skal starte opp. Det ligger samtidig en bestilling inne hos Statens vegvesen om å gjennomføre en KVU for sambandet for å utrede fergefri forbindelse. Riksveitrafikken gjennom Moss er et stort miljøproblem.
Hvordan vil statsråden sikre at lokalmiljøet får påvirke konsesjonskravene, og vil hun sikre at KVUen er ferdig før ny konsesjon lyses ut?
Begrunnelse
Fergesambandet Moss - Horten er landets mest trafikkerte fergesamband med neste 1,6 millioner kjøretøy pr år, hvor svært mange er tyngre kjøretøy. Dette er også landets eneste fergestrekning som ikke er subsidiert av det offentlige.
Sambandet har de siste årene hatt en stor vekst i antall kjøretøy og i sommer ble det satt inn en ekstra ferge slik at fire ferger betjente sambandet. Årsaken til dette var at en for stor andel av kjøretøyene måtte stå igjen og tiden de måtte vente overgikk de kravene som er satt.
Det å lede 1,6 millioner kjøretøy på en tofelts riksvei gjennom Moss sentrum og ut til E6 skaper meget store trafikale og miljømessige utfordringer for lokalsamfunnet. I disse dager pågår det også en KVU for en "Mosseregionpakke" for å se på de trafikale utfordringene i hele regionen. Men det faktum at 1,6 millioner kjøretøy, som i svært liten grad skal til/fra Moss, skal gjennom Moss by innebærer at lokalsamfunnet ser det som svært naturlig at staten tar et stort ansvar for å bidra til løsninger.
At regjeringen til stadighet skyver utbyggingen av jernbaneløsningen gjennom byen frem i tid, gjør det også betydelig vanskeligere å løse de trafikale utfordringene vi allerede nå opplever daglig.
Det videre arbeidet avhenger av to ulike KVUer og at Jernbaneverket får midler for å starte opp igjen sitt arbeid med detaljplanen. Dette er prosesser som tar tid. Derfor er det beklagelig at statsråden så sent som i april i spørretimen avviste at staten ville bidra til å få på plass enkelte kortsiktige tiltak for å bedre trafikkflyten gjennom byen.
Det er hevet over enhver tvil at veinettet gjennom Moss ikke har en kapasitet til å ta den trafikkveksten vi vil se de nærmeste årene. Av den grunn er det naturlig at staten er villig til å bidra for å gjøre belastningene for lokalsamfunnet minst mulig frem til vi får gjennomført støtte tiltak på veinettet i regionen.