Janne Fardal Kristoffersen (H): Hvorfor vil ikke kunnskapsministeren gi økonomisk støtte til et svært viktig prosjekt ved Lindesnes ungdomsskole, hvor man øker læring og trivsel og forhindrer frafall?
Begrunnelse
Lindesnes kommune er en ROBEK kommune, som sliter med store levekårsproblemer. Over tid har Lindesnes ungdomsskole hatt problemer med bråk, uro og hærverk. En stund var det så ille at politiet patruljerte i skolegården i storfriminuttene. Lærerne tok selv initiativ til å snu situasjonen. De gjorde et forsøk med å åpne opp idrettshallen i enkelte storfriminutt. Idrettshallen har direkte tilknytning til skolen. Her arrangerte de ulike typer sportsaktiviteter i et forsøk på å gi elevene en positiv og bedre skolehverdag. Forsøket fungerte strålende. De elevene som tidligere var urolige og lite engasjert, fant ut at dette var moro og at det endelig var noe de behersket. Det ble arbeidsro i timene og det ble slutt på hærverket. De elevene som sleit faglig, fikk økt tro på seg selv. De fikk en helt annen kontakt med og tillit til lærerne og de hadde noe å glede seg til i skolehverdagen. Det ble arrangert turneringer som samlet masse elver og aktivitetene skapte trivsel.
Både elevene og skolen har et stort ønske om å kjøre et 3-årig prosjekt for å prøve ut en ordning med faste aktiviteter i idrettshallen. For å få det til trengs det midler til sportsutstyr og lærerressurser. Det er helt vesentlig at det er lærere til stede ved disse aktivitetene. Om et slikt prosjekt kan realiseres, vil det gi viktige erfaringer som kan brukes over hele landet og vil helt klart hindre frafall i skolen.
Jeg hadde håpt at kunnskapsministeren ville være positiv til et så viktig pilotprosjekt. Skolen trenger 250-300.000 kr for å kjøre dette prosjektet. Og det vil være meget lærerikt og det vil gi mange elver det løftet de trenger for å slippe å bli tapere. I en kommune med store levekårsproblemer ville det vært meget spennende å se hva slags resultat et slikt prosjekt ville gitt.