Arne Sortevik (FrP): Samferdselsdept. har i brev datert 5.10.2010 sendt ut forslag til to forskrifter som skal regulerer Avinors lufthavn- og flysikringstjenester i 2011. Jeg er kjent med at det fra NHO-Luftfart, SAS og Widerøes er kommet sterke reaksjoner på forslagene. Reaksjonene gjelder kort høringsfrist og ikke minst effekten av forslagene. Jeg er også kjent med at SD foreslår et høyere totalt avgiftsnivå enn det Avinor selv har foreslått.
Vil statsråden ta fatt i denne saken for å forhindre økte billettpriser i distriktene?
Begrunnelse
Totalt avgiftsnivå for 2011 bør beregnes ut fra trafikkvekst hittil i 2010 og oppdaterte prognoser for 2011 og ikke øke i forhold til 2010. I forslaget til nye avgifter ser det ut til at Avinor skal kompenseres sitt tap i innbetalte avgifter i 2010 grunnet aske-situasjonen med økte inntekter i 2011 fra flyselskapene som ikke får myndighetshjelp til å dekke sine tap fra samme situasjon.
Det er bemerkelsesverdig at SD for andre år på rad foreslår et totalt høyere avgiftsnivå enn det Avinor selv har foreslått.
Jeg peker spesielt på at SD har fjernet Avinors forslag om "knekkpunkt" i startavgiften. Dette undergraver muligheten for å utvikle interkontinentale flyruter fra Norge. Dette kan ramme norsk fiskerieksport til Østen.
Jeg legger til grunn at SDs forslag ikke er laget med den hensikt å redusere flytrafikken i Norge og til og fra Norge. Jeg håper statsråden vil ta initiativ til en dialog med flyselskapene slik at åpenbare urimeligheter og skjevheter i forslagene til lufthavn- og flysikringstjenester i 2011 blir fjernet.