Eivind Nævdal-Bolstad (H): I det fremlagte forslaget til budsjett for Forsvaret det kommende året, vil regjeringen legge et fartøy fra Indre Kystvakt i Sør-Norge til kai.
Hva vil den reelle økonomiske innsparingen være for det aktuelle fartøyet som Forsvaret i dag leier sivilt, og hvordan vil dette svekke beredskapen i Sør-Norge?
Begrunnelse
I Prop. 1 S fra Forsvarsdepartementet heter det under post 01 driftsutgifter at:
"Posten økes nominelt med 32,5 mill. ift. saldert budsjett 2010. Som i ett led i nordområdesatsingen og vektleggingen av evne suverenitetshevdelse og myndighetsutøvelse, er bevilgningene økt gjennom flere år. Fartøystrukturen er modernisert, og Kystvakten vil i 2011 disponere 14 moderne fartøyer. For å sikre utnyttelse av de nye fartøyene i ytre kystvakt, og ivareta regjeringens nordområdesatsing, vil ett lavere prioritert fartøy i den indre kystvakten i Sør-Norge ikke patruljere neste år."
Det foreligger i dag 15-årige leieavtaler for tre IKV fartøyer som blir brukt i Sør-Norge. Årlige drifts-, leie- og vedlikeholdsutgifter er av Sjøforsvaret beregnet til 37 millioner kroner. Ved at man legger det foreslåtte fartøyet til kai, vil man spare 12 millioner årlig. Denne innsparingen inkluderer også lønnsutgifter til militært personell, noe som betyr at den foreslåtte innsparingen blir enda mindre, ettersom dette personellet ikke vil bli oppsagt.
I 2008 registerte man i Sør-Norge 45.000 utenlandske skipsanløp, i tilleg til en trafikk av fritidsbåter på mellom 600 000 og 700 000.
Kystvaktens indre kystvakt-fartøyer har spilt en svært sentral rolle i katastrofer som Rocknes, Server, Crete Sement og Full City. I samtlige anledninger var det IKV-fartøyer som tok skadelederansvar ved ulykkene, og dette viser hvor avgjørende tilstedeværelsen er i Sør-Norge. IKV ble i utgangspunktet opprettet for å samle alle etater som hadde behov for maritim kapasitet, med bakgrunn at det eksisterte en rekke dyre fartøy langs kysten som ble minimalt benyttet. Nå benytter etatene fartøyene, og regjeringens forslag om å nedprioritere IKV er derfor et svært dårlig signal å sende.
KV Sør patruljerer i tillegg Schengen yttergrense. Norge skal revideres og evalueres vedrørende våre kapasiteter i 2011. Det at man nå nedprioriterer patruljering og beredskap finner representanten som kritikkverdig. Forslaget fra regjeringen fremstår som lite hensiktmessig for Sjøforsvaret og Kystvakten, ettersom man fra politisk hold legger et bestemt fartøy til kai. Slik representanten ser saken, er det minimale innsparingen for organisasjonen man når av dette tiltaket, særlig når man ser hvordan forslaget fra Regjeringen slår ut for beredskapen i Sør-Norge.