Harald T. Nesvik (FrP): Kan statsråden redegjøre for om Brønnøysundregistrenes internrutiner og kvalitetskontroll er forsvarlig, og til enhver tid oppdatert, slik at registrenes opplysninger er i samsvar med forbrukernes forventninger om at tjenestetilbydere som er konkursryttere ikke vil kunne bli godkjent ved opprettelse av nye foretak, men fanger opp dette ved innmeldingen til registrene?
Begrunnelse
Media har gjennom noen oppslag satt fokus på næringsdrivende innen bygge- og entreprenørbransjen som har fått konkurskarantene grunnet tvilsom næringsvirksomhet ved å gå konkurs for så å dukke opp igjen i nyopprettet foretak. Allikevel har Brønnøysundregistrene ikke klart å fange opp dette og latt vedkommende få opprette nye selskap selv om vedkommende har konkurskarantene.
Brønnøysundregistrene får årlig bevilget rundt en halv milliard kroner over statsbudsjettet, hvorav over halvparten går til drift av selve registrene.
Brønnøysundregistrene er avhengig av at brukere av registrenes tjenester, har tillit til de opplysninger som til enhver tid er tilgjengelige, er kvalitetssikret og korrekte. Forbrukerne av tjenestene er avhengige av og må kunne stole på at tjenestetilbydere som er registrert i Brønnøysundregistrene også kan tilby de tjenester de markedsfører.