Gunnar Gundersen (H): Hva vil statsråden gjøre for å sikre mer brukervennlige tjenester for bestilling og refusjon av pasientreiser?
Begrunnelse
De regionale helseforetakene har overtatt ansvaret for pasientreiser fra NAV, og ordningen forvaltes nå av Helseforetakenes senter for pasientreiser. Det er innført en rekke nye ordninger for bestilling av reiser og refusjon av utgifter. I spørsmål nr. 15:572 (2009-2010) pekte undertegnede på at ordingen fremstår som byråkratisk, og at saksbehandlingstiden er svært lang. Statsråden uttalte i sitt svar av 25. februar d.å. at ordningene skal forbedres, og at det er satt inn tiltak for å redusere saksbehandlingstiden.
Pasientene melder imidlertid om at ordningen fortsatt innebærer lang ventetid, samt et omfattende og krevende arbeid med utfylling av skjemaer. Videre påpeker pasientene at telefontjenesten for bestilling av pasientreiser er problematisk å benytte, for eksempel for pasienter som er rammet av slag. Det er avgjørende at informasjonsopplegget for denne ordningen er tilpasset pasientenes behov, slik at de har reell mulighet for å benytte seg av tilbudet. Det bør umiddelbart gjøres forbedringer som sikrer at pasienter som finner det vanskelig å benytte automatiske ordninger, kan få god muntlig veiledning av en saksbehandler.