Lars Myraune (H): Vil samferdselsministeren ta initiativet til at det lages en sårbarhetsanalyse knyttet til kortbanenettet i lys av problemene til SAS og Widerøe sin stilling i den sammenheng?
Begrunnelse
Fremtiden for SAS synes å være usikker og dermed også Widerøe som er et heleid datterselskap av SAS. Widerøe opererer i dag mange ruter på kortbanenettet i Norge. Ved siste utlysing var Widerøe det eneste selskapet som søkte konsesjon på mange av disse rutene. Opprettholdelsen av dette rutetilbudet er av vital betydning for både bedrifter og privatpersoner i distrikts-Norge.
Widerøe har opparbeidet seg en unik kompetanse på disse rutene. Det er særlig knyttet til evnen til å operere i svært dårlig vær. Selskapets flyflåte er også spesielt godt egnet til slike flyginger. Kanskje var det derfor ingen andre selskaper søkte konsesjon på hele kortbanenettet ved siste utlysing.
Mange er i dag bekymret for risikoen for bortfall av rutetilbudet på kortbanenettet i tilfelle Widerøe skulle bli splittet opp i en turbulent avviklingssituasjon i SAS.