Kent Gudmundsen (H): Hvorfor mottar ikke alle godkjente elevplasser på private videregående skoler innen toppidrettstilbud, som eksempelvis tilbys av Wang og NTG, like mye støtte per elevplass for alle elever?
Begrunnelse
NTG og Wang er viktige bidragsytere i arbeidet med å gi unge talenter muligheten til å fullføre videregående skolegang sammen med sin toppidrettssatsing. Dette er elever som yter mye ekstra under skolegangen for å levere både gode faglige og idrettslige prestasjoner. Dette krever følgelig en tett oppfølging og individpasset undervisning fra lærere og skoleledelse. Slike godkjente toppidrettstilbud mottar et toppidrettstilskudd i tillegg til den ordinære satsen som alle godkjente private videregående skoler mottar som støtte. Problemstillingen for de private toppidrettstilbudene er imidlertid at det er godkjent flere plasser enn det gis støtte for - noe som medfører at mange opplever det urettferdige å ikke ha de samme økonomiske rammene for sin utdanning som sine medelever. Dette oppleves som en merkelig praktisering av lovverket som utrykkelig påpeker at godkjente tilbud har rett på støtte. Når først godkjenningen foreligger vil det derfor være helt naturlig å gi alle den støtten en slik godkjenning skal utløse.
Skal Norge kunne gi unge talenter en god toppidrettslig ramme for sin utvikling både innen idrett og skolegang - er det helt nødvendig at undervisningstilbud, som Wang og NTG representerer, gis det nødvendige økonomiske handlingsrom for å tilby den kvalitet som kreves i en slik utdanning.
Bak begrepet 'godkjent elevplass' finner vi våre elever og idrettshåp som har krav på en likebehandling.
Det skal også bemerkes at loven som skulle sikre elever rettigheter i forhold til at egenandeler ikke skulle kunne være større enn 15 % av statsstøtte - nå dispenseres fra av direktoratet. Dette for å sikre at de elevplassene som ikke mottar støtte skal kunne hente dette inn gjennom økt egenandel. Problemet blir da at man øker klasseskillet - og toppidrett handler etter hvert ikke om talent, men om økonomisk handlingsrom fra elev eller støttende foreldre og familie.