Kent Gudmundsen (H): Privatskoleloven slår fast i §6-1: ”Godkjende skolar får statstilskot til godkjend opplæring med 85 prosent av eit tilskotsgrunnlag per elev.(...)".
Hva vil statsråden gjøre for å sikre solidarisk likebehandling og incentiver mot frafall mellom elever i offentlige og godkjente privatskoler med tilskudd, når det kommer til økonomiforskriftens regelverk for telling av elever og betydningen av 20-dagers fravær for størrelsen på støtte?
Begrunnelse
De godkjente privatskolene med tilskudd er underlagt en økonomiforskrift som blant annet berører regelverk for telling av elever og dermed støttegrunnlag.
En elev på godkjent privat videregående skole med støtte og med mer enn 20 dagers fravær over ett år som ikke er dokumentert med legeattest, eller ved annen lovlig fraværsgrunn, fører til reduksjon i tilskudd til gjeldende skole. Disse privatskolenes elevgrunnlag telles ved to datoer, henholdsvis ved start høstsemester og vårsemester. Problemstillingen for alle skoler i Norge er at mange elever har lærevansker eller andre utfordringer som fører til frafall. Tall fra SSB viser at erfaringsmessig 30 % av elevene ligger i denne faresonen hvert eneste år og er en skolepolitisk utfordring man tverrpolitisk er enig om å ta fatt på. Elever med fravær skyldes ofte utfordringer både i form av motivasjon og mulige problemer på hjemmefronten. For de omtalte privatskolene vil telledato ved semesterstart våren føre til halvert tilskudd for elever med 20 dager fravær. Når den nasjonale frafallsprosenten er så høy og sett i lys av at denne også speiler seg ved private skoler, vil reduksjon i tilskudd medføre en del problemstillinger.
- Den ene er at skolene som legger ned arbeid i å hjelpe de svake elevene med høyt fravær blir straffet skulle eleven likevel etter denne innsatsen få for høyt fravær. Til tross for at elevene fortsetter på skolen og de fleste av dem greier å fullføre, så mister skolene et halv års tilskudd. Forskriften fører til at skolene mister tilskuddet, men har fortsatt ansvaret for eleven.
- Det andre er at i en situasjon hvor disse skolene er presset økonomisk av et lavere offentlig tilskudd enn øvrig offentlig skole, øker 20-dagersregelen dette problemet for disse allerede utsatte elevene gjennom reduserte ressurser fra staten.
- Det tredje blir at telletidspunktet for godkjente privatskoler med tilskudd foregår både i starten av høst og vårsemesteret. Dette i motsetting til de fleste offentlige skoler som har sitt økonomiske utgangspunkt i høstsemesteret. Dette medfører en strengere praktisering overfor godkjente privatskoler enn øvrige videregående skoler drevet i offentlig regi og dermed egentlig en strengere og mindre solidarisk holdning til elever med særlige behov i private skoler.
Statens lånekasse for utdanning har også en 20 dagers regel. Imidlertid er denne per semester noe som gir 40 fraværsdager per år. Denne ulike praktiseringen av fraværsgrense fra staten er uheldig og sender ikke klare signaler for hva som er den prinsipielle holdning til fravær og støttegrunnlag. Det burde være formålstjenelig om økonomiforskriften for godkjente privatskoler som mottar støtte hadde samme grense for fraværsdager som regelverket for Statens lånekasse praktiserer ovenfor elevene.