Pål Morten Borgli (FrP): Det er for tiden en grundig debatt i Rogaland om bosettingsmønstre og valg av transportløsninger for Nord-Jæren området. For å endre folks reisevaner og da spesielt arbeidsreisende planlegges det nye virkemidler. Vi opplever stadig at "pisk" blir benyttet på de som bruker bil, og at det i liten grad benyttes belønning som virkemiddel på alternative løsninger.
Vil statsråden fortsette å bruke pisk som det fremste virkemiddelet for å endre folks reisevaner?
Begrunnelse
Det virker som om noen sentrale politikere lokalt og regionalt i Rogaland ser på bybane som eneste riktige løsningen for å oppnå mål om økt fremkommelighet, reduksjon i trafikkorking og reduksjon i miljøfarlig utslipp. En satsning på bybane kan være riktig en gang i fremtiden men vil på kortere sikt og med dagens ressursinnsats legge beslag på nesten alle investeringsmidlene i Rogaland i flere år, og det er enda ikke avklart hvordan en eventuell drift av bybane skal løses. Det er etter min mening en fare for at man velger det mest politisk korrekte fremfor det mest fornuftige alternativet når transportløsningene for Nord-Jæren skal velges. I flere europeiske byer og regioner som har gode kollektive transportsystemer virker det som om alle transportmidler er en del av plangrunnlaget, og at fremkommelighet og reisekostnader også er viktige faktorer. Det er heller ikke en praksis i europeiske suksessområder at man skattlegger privatbilbruk for å finansiere kollektive løsninger slik som det legges opp til på Nord-Jæren. Vi må erkjenne at Nord-Jæren er avhengig av både gode kollektive løsninger i de mest tettbygde områdene samtidig som man satser på sikre og gode veier for bilbruk.