Torbjørn Hansen (H): Konkurranseforholdene i meierimarkedet er viktig for aktører som vil gå inn med nye produkter. Tine har dominerende stilling. Q-meieriene lanserte nylig et nytt produkt, yoghurten Skyr, et alternativ til Tine. Tine svarer med å øke markedsføringen og andre tiltak for å holde på sin dominerende posisjon. Det samme skjedde, ifølge Q-meieriene, da Bio-Q ble lansert i fjor.
Hva gjør konkurransemyndighetene for å sikre at ikke Tine misbruker sin dominerende markedsmakt til å hindre konkurranse i enkeltsegmenter?
Begrunnelse
Det vises blant annet til oppslag i Dagens Næringsliv 12. september og i Aftenposten 1. september hvor Tine gjør rede for hvordan de vil holde posisjonen mot nye aktører.
Q-meieriene mistenker kryssubsidiering og peker på at det er vanskelig å lansere nye produkter og dermed gi forbrukerne lavere priser og økt mangfold når den dominerende aktøren går tungt i mot ved lansering av produkter i nye kategorier.