Erling Sande (Sp): Kan statsråden garantere at biodrivstoff som vert tatt i bruk i Noreg, er framstilt på berekraftig, etisk og miljøvennlig vis, og ikkje fortrenger matproduksjon eller fører til auka matprisar i områda der drivstoffet vert produsert?
Begrunnelse
I februar vart det sendt på høyring eit forslag om ein omsetningsandel på minst 2 pst biodrivstoff i 2008, stigande til minst 5 pst f.o.m. 2009 (andel i volum av samla mengde omsatt drivstoff til veitrafikk). I høvrings forslaget låg det ikkje inne forslag til miljøkrav til biodrivstoffa.
Departementet ser bærekraft-omsynet som det viktigaste elementet sem no må vurderast. Det vert i notatet til forlikspartnarane fokusert på moglegheiten for nasjonale rapporteringskrav, friviljug bransjeavtale eller merkeordning og bruk av akseptkriteriar knytt opp til ulike typar verkemiddel. Departementet meiner det synes fornuftig å leggje seg på eller tett opp til bærerekraft-omsynet som EU no jobbar med å fa på plass.
Estimat på kor mykje biodrivstoff har å seie for matvareprisar varierer frå 3-30 % (FAO). FAO estimerer at aukinga vil være på ytterligare 12-15 % til 2017 som følge av etterspørsel etter biodrivstoff.
1EA estimerer at andelen dyrkbar mark direkte brukt til biodrivstoffkan bli vesentlig. Andel dyrkbar mark brukt til å dyrke tobakk er ca 5,3 mill hektar -tilsvarande 0,4 % av samla dyrkbar jord (WTO). Denne jorda kunne bli brukt til å fø om lag 10-20 millionar menneske. I 2004 ble 13,8 millionar hektar dyrkbar jord brukt til produksjon av biodrivstoff. Jf. tobakk-dømet, kunne denne jorda bli brukt til å fø opp mot 52 millionar menneske. Produksjonen av biodrivstoff har vore aukande etter 2004.
I FAOs scenarier er det snakk om at opp mot 58,5 millionar hektar kan bli brukt til biodrivstoff-produksjon i 2030. Dette tilsvarer mat til opp mot 220 millionar menneske! I tillegg kommer problem som rasert regnskog til fordel for biodrivstoffproduksjon, karbonutslipp grunna bearbeiding av jord, utslipp grunna bruk av kunstgjødsel, skade på grunnvatn, og manglande reell utslippsreduksjon.
Vidare er det utfordringar i forhold til fattiges tilgang til land, eksempelvis hvor lokalbefolkninga tradisjonelt har brukt såkalla "wasteland" til beite, sanking og liknande (FAO/ IIED 2008).
Samstundes er karbonrekneskapet i forhold til produksjon, transport og bruk av biodrivstoff er høgst varierande, frå god klimaeffekt til negativ klimaeffekt.
På den andre sida er det positive verknader av biodrivstoff, der produksjonen medfører velstandsutvikling for lokalbefolkninga, og der produksjonen har en positiv klimaeffekt. Biodrivstoff kan også produserast på måtar som ikkje nødvendigvis konkurrerer med matproduksjon, eksempelvis GROT og andre råvarer til 2. generasjons biodrivstoff, vekstar som tåler salthaldig jord, etc. Dyrking kan både gi inntekter og gjøre folk sjølvforsynt med energi.