Kåre Fostervold (FrP): Vil statsråden ta initiativ i saken slik at ingen bøtelegges eller trekkes inn for domstolen inntil totalforbudet mot vannscooter er avklart ihht. EØS-avtalen, og i hvilken grad er miljøargumentet for et totalforbud vurdert opp imot det at vannscootere som er CE-godkjent tilfredsstiller alle miljøkrav innenfor EØS-området?
Begrunnelse
Undertegnede har et spørsmål vedrørende forbudet mot bruk av vannscootere i småbåtloven § 40. I straffesak for Aust-Agder tingsrett er det stilt spørsmål ved om forbudet er forenelig med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Kjernen er om et totalforbud mot bruk av lovlig importert CE godkjent vare er en handelsrestriksjon i EØS-avtalens forstand. Aust-Agder tingsrett har derfor forelagt spørsmålet til rådgivende uttalelse for EFTA-domstolen. EFTA-domstolen vil vurdere om forbudet mot bruk av vannscootere er i overensstemmelse med EØS-avtalen, eller om det strider mot våre forpliktelser etter EØS-avtalen og må oppheves. Rettstilstanden er på nåværende tidspunkt derfor uavklart. Dette gjelder særlig etter storkammeravgjørelsen i EF-domstolen i sak C-110/05.
Etter mitt syn innebærer avgjørelsen i den saken at EF-domstolen klart konkluderer med at et tilsvarende forbud som det norske, er en handelsrestriksjon etter artikkel 28 EFT, tilsvarende artikkel 11 EØS. Etter praksis fra Norges Høyesterett i Rat. 2004 s. 904 er EF-domstolens avgjørelser en svært sentral rettskilde. Høyesterett har i Rat. 2006 s. 1473 uttalt at EF-domstolen har det siste ord, jf. EØS-avtalen artikkel 6.
Vi er snart inne i sesongen for bruk av båter og vannscootere. Dersom politiet og påtalemyndigheten fortsatt skal håndheve forbudet mot bruk av vannscootere, straffes det etter omstendighetene på grunnlag av et forbud som strider mot EØS-avtalen.