Torstein Rudihagen (A): Vil statsråden vurdere regelverket for krav til dokumentasjon for å få registrert her i landet, lastebiler kjøpt i USA?
Begrunnelse
Jeg har fått henvendelse fra en entreprenør som i juni 2008 kjøpte en lastebil modell Kenworth w900l 1999 modell fra USA.
Den ble klargjort for registrering juli 2008 og ble teknisk godkjent august 2008, men etter 2 mnd fikk eieren beskjed om at dokumentasjonen ellers ikke ble godkjent. Da svaret kom, forlangte Gjøvik trafikkstasjon dokumentasjon fra fabrikk med testpapir signert chassisnummer.
Her oppstår problemet fordi denne dokumentasjonen ikke finnes fordi det i USA ikke testes enkeltbiler, men serier av motorer, bremser, styring, aksler etc. Eieren av bilen har vært i kontakt med amerikanske myndigheter som har vært behjelpelige, men det har ikke ført fram.
Eieren skriver at kjøper han en europeisk bil, så blir han ikke bedt om å legge fram dokumentasjon fra fabrikk med testpapir og chassisnummer. Etter manges mening blir da dette en handelshindring.
Eieren opplyser ellers at det i Europa ellers, godtar de en dokumentasjon utstedt i Frankrike, fra Kenworth europ france. En slik dokumentasjon kan eieren få til en kostnad på 12 000 euro, men i en telefonsamtale med veidirektoratet i november 2008, får eieren opplyst at det ikke er sikkert at denne dokumentasjonen heller blir godkjent. Å bruke 12 000 euro på en dokumentasjon som likevel ikke blir godkjent, vil eieren forståelig nok, ikke gjøre.
På denne bakgrunnen spør eieren hvorfor det er så stor motstand i Statens Vegvesen med å godkjenne amerikanske lastebiler. Han mener at hvis de ikke vil godkjenne dokumentasjonen, bør Statens Vegvesen peke på eventuelle mangler ved bilen slik at det kan rettes opp av godkjente verksteder.
Han spør også om Statens vegvesen kjenner amerikanske regler i forhold til europeiske.
Slik jeg får fremstilt saken, vitner dette om stivbeint byråkratisk håndtering og jeg ber om å få en vurdering av dette.