Gunnar Kvassheim (V): Enova kjører for tiden en stor annonsekampanje i aviser og fjernsyn med informasjon om at de har fått penger til energisparende tiltak i kommunene.
Hvor mye koster denne kampanjen, og mener statsråden dette er riktig anvendelse av penger, f.eks. målt opp mot å sende en e-post til alle landets kommuner?
Begrunnelse
Vi har registrert helsides avisannonser i bl. a. Dagens Næringsliv, Aftenposten og en reklame på kommersielt TV, annonser med betydelige kostnader. Annonsene informerer om at Enova har fått mange millioner kroner til energisparetiltak i kommunene. Målgruppen må åpenbart være beslutningstakere i kommunene som kan nyttiggjøre seg denne informasjonen ved å søke om midlene.
Det er et stort behov for informasjon om tiltak og tilskudd for energiøkonomisering. Det gjelder også kommunene, men det synes som en svært kostbar omvei å fremme denne informasjonen gjennom en storstilt annonsekampanje. Kommunene er oversiktlige, og Enova kan lett finne adressen til alle.
Etter Venstres syn ville det være mer naturlig å bruke penger på en informasjonskampanje rettet mot alle som er langt mindre informert, og har lengre vei til målrettet informasjon enn ledelsen i kommunene, nemlig de vanlige borgere – som forbrukere, huseiere, arbeidstakere og arbeidsgivere.